onsdag 16 maj 2012

Två små Jane Austen-böcker


 The History of England by a partial, prejudiced & ignorant Historian
av Jane Austen

Förra veckan var jag och en kompis i Bath i England. Jane Austen bodde där under några år och ett par av hennes böcker (de två som jag inte har läst) utspelar sig åtminstone delvis i Bath. Så i Bath finns the Jane Austen Centre, ett litet museum där man kan köpa mycket trevligt i presentbutiken. ;-) Jag köpte det här lilla tunna häftet som souvenir (och en tygkasse så klart, man måste ha en tygkasse om det finns). Det är en humoristisk genomgång av ett antal engelska kungar och drottningar som Jane Austen skrev när hon var sexton år. Det märks väl att det var meningen att underhålla familj och vänner med, inte att ge ut, men det är roligt och personligt.


Little Miss Austen: Pride & Prejudice
av Jennifer Adams
Illustrerad av Alison Oliver

Jag köpte en annan bok i presentbutiken också. En pekboksversion av "Pride & Prejudice". Till min brorsdotter egentligen, men boken var så söt att jag köpte en till mig själv också. Det kan vara kul att ha en kvar. Alla sidorna är visserligen i hård papp, men det är ändå tveksamt om boken överlever brorsdotterns hantering av den ... Det är en "lära räkna"-bok där 1 står för 1 engelsk by, 2 för 2 rika gentlemen etc. 10 står för 10 000 pounds a year! Brorsdottern (1 år) verkade gilla att titta på bilderna, brorsonen (3 år) gillade att det var siffror i den och deras mamma gillade att det var "Pride & Prejudice".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar