söndag 13 maj 2012

En smakebit på søndag (vecka 19)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Jag har inte hunnit läsa så mycket, och inte uppdatera bloggen alls, den senaste veckan. Jag var på en kort semestertur till England och resten av veckan har jag också haft mycket annat att göra. Men en halv bok har jag ju hunnit läsa sedan sist.

No, all I've done with my life is take countless melancholy constitutionals and grow apples by the ton. Even the credit for the apple-growing belongs elsewhere. As things stand I will be remembered as the Duke who built the tunnels and kept himself to himself. Otherwise I am eminently forgettable - but half a man.
(Mick Jackson, "The Underground Man", s. 118)

Det här är en roman om en excentrisk gammal hertig under den viktorianska eran. Hans stora projekt (som nu är klart) har varit att bygga ett antal tunnlar under sitt gods, utan någon speciell anledning vad jag kan förstå. Han är ganska udda, men inte riktigt så underlig som folk i trakten tror.


8 kommentarer:

  1. Virker som em interessant bok som jeg ikke har hørt om før. Tusen takk for smakebiten:-)

    Ha en fin dag:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag läste en novellsamling av författaren och ville läsa mer, så jag fick leta upp en gammal bok. :)

      Radera
  2. Høres ut som en merkverdig personlighet!
    Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska tydligen vara baserat på en verklig person! :)

      Radera
  3. Dette var en ny bok for meg:) Takk for smakebiten:) Ha en fin søndag:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är femton år gammal, så man hör väl inte talas så mycket om den. Jag hittade den bara för att jag hade hittat en annan (nyare) av författarens böcker på biblioteket och gillade den.

      Radera
  4. Jeg elsker England! <3

    Spennende smakebit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I så fall kan jag rekommendera Bath, om du inte har varit där. Jättemysig stad. :)

      Radera