söndag 6 maj 2012

En smakebit på søndag (vecka 18)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.
Lenni öppnade munnen ett par gånger innan han fick fram: - Jag kan inte gifta mig! Inte idag! Bröllopet måste uppskjutas.
- Omöjligt, otänkbart! Lenni, vad tänker du på! skrek Giggi och jag i korus.
Nu hade pappa också kommit ut.
- Unge man, sa han kärvt, så gör man bara inte.
- Jag är tvungen! hojtade Lenni desperat. Jag har ingen frack!
Ingen frack! Det var nästan en antiklimax. Vi hade väl alla trott att han tänkt rymma sig väg för att han i sista minuten ångrat sig, men att fracken skulle bli bekymret, hade vi inte tänkt oss.
- Men Lenni, sa jag, du skulle ju beställa en frack dagen efter att vi träffades utanför Arnolds. Peg och jag påminde dig! Glömde du det i alla fall?
- Nej, jag beställde den, men när jag skulle hämta den idag fick jag fel väska. Jag fick en maskeradkostym i stället.
(Merri Vik, "Lycka till, Lotta", s. 97-98)
 Som tur är är det inte Lottas eget bröllop som kantas av små katastrofer av den här typen. Hon gifter sig i samma bok, men hennes brudgum har betydligt bättre koll på saker och ting än vad hennes kompis Lenni har ... Men det är mycket roligare att läsa om Lennis och Veronicas bröllop.

12 kommentarer:

  1. Tusen takk for smakebiten:-) Godt å høre at det gikk roligere for seg når Lotta giftet seg.
    Ha en fin Søndag:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har alltid lika roligt åt den här scenen från boken. :)

      Radera
  2. Så morsom smakebit. Jeg ser for meg familien stå rundt å være helt fortvilet :-)
    Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är kul. Han har också glömt att hämta ut brudens blombukett och tappar ringen i kyrkan. ;)

      Radera
  3. He he, morsom smakebit :-D

    God søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tycker att det här är den roligaste scenen i boken.

      Radera
  4. Det var en veldig morsom smakebit, man skulle tro brudgommen hadde ombestemt seg fordi han hadde funnet seg en annen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, det var nog inte detta de hade förväntat sig.

      Radera
  5. Morsom smakebit, takk for den:) Ønsker deg en koselig søndagskveld:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Använde den söndagskvällen på att flyga till England. ;)

      Radera
  6. Haha, herlig smakebit:-) tusen takk for morsomt boktips!
    Ønsker deg en glad dag!!
    Klem Pia

    SvaraRadera