tisdag 14 juni 2011

Hittat i biblioteksbok


Det är roligt när man hittar saker i biblioteksböcker och begagnade böcker. Här ett klistermärke som jag antar att någon har använt som bokmärke i "Den maskerade proggarens stora röda", som jag lånade i Västra Frölunda idag. Extra kul för att det bara var någon månad sedan jag var på rundtur på Camp Nou (d.v.s. Barcas hemmaarena, säger jag och låter som om jag alltid har vetat det).

Det är roligast att låta det ligga kvar i låneboken, va?

Någon annan som har hittat nåt skoj i gamla eller lånade böcker? Tidningsartiklar har jag hittat ibland. Och i min "Vägen till Klockrike" ligger det ett brudpar.

5 kommentarer:

  1. När jag var 7-8 år hittade jag ett för den tiden ganska stort klistermärke med hästmotiv i en lånad hästbok. På baksidan stod det "Du tycker väl om hästar?? hälsningar Ninni", och jag var alldeles tagen av hur nån kunde ge bort något så fint. Först nu slår det mig att det kanske var ett misstag, att någon fått klistermärket av Ninni och använt det som bokmärke.
    I vilket fall som helst gjorde det stort intryck på mig, och jag hade länge klistermärket på sängbordet (och memorerade uppenbarligen baksidestexten...)

    SvaraRadera
  2. Men vad roligt! Hoppas att det verkligen var en present till nästa bokläsare, och inte ett borttappat bokmärke. Jag tror på den första varianten.

    Man kanske borde börja smyga in små presenter i sina biblioteksböcker.

    SvaraRadera
  3. Ja, visst ar det roligt att hitta saker i bocker! Dock har jag hittills nastan bara hittat kvitton etc. Vantar pa en skatt!

    SvaraRadera
  4. Ja, det är ju mest bibliotekskvitton och sånt. man kan i och för sig vad folk har lånat då, men det är inte sååå spännande.

    SvaraRadera
  5. Fast lånekvitton är ju lite av bibliotekens motsvarighet till nätbokhandlarnas "kunder som köpte den här boken köpte även..."

    SvaraRadera