tisdag 14 juni 2011

Carrie


Carrie
av Stephen King

Plötsligt fick jag lust att läsa Stephen King. Jag har inte alls läst särskilt mycket av honom de senaste åren. Annat var det på högstadiet och gymnasiet, när jag läste alla King-böcker jag kom över och älskade dem. Alltså har jag läst det mesta av hans äldre böcker, men inga av hans nyaste. Men även om "Carrie" är gammal så var det nästan den enda olästa jag hade i hyllan. Så den fick det bli. Annars planerar jag ju omläsning av "Talismanen" och så vill jag läsa uppföljaren till den, "Black House". Någon gång ska jag också läsa den där fantasyserien (Dark Tower?) och ... och ... och ...

"Carrie" i alla fall. Jag såg en bit av filmen när jag var alldeles för liten, så jag hade en aning om vad som skulle hända. Men alltså, jag har bestämt för mig att de flesta andra av Kings böcker var lite ... bättre. Tempot var lite knepigt, med alla utdrag ur (påhittade) tidningsartiklar och böcker om Carrie-fallet. Man får också ganska tidigt reda på huvuddragen i vad som komma skall. Carrie som växer upp med en mamma som är religiös fanatiker och tvingas in i ett tankesätt som krockar fullständigt med omgivningens. Skolan är en mardröm tills en händelse som utlöser en rad andra händelser, främst genom att Carries telekinetiska krafter slår till med full kraft. Hon har råkat använda telekinesi under stark stress förr, men nu finns den plötsligt inom räckhåll för att hon ska lära sig att kontrollera den. Lite synd att jag redan visste hur det skulle gå. Men just det har kanske en del att göra med att jag har sett filmen, inte bara för att de citerade böckerna hela tiden nämner den stora katastrofen som Carrie orsakade på skolbalskvällen.

Men "Carrie" är ju Kings debutroman. Det är klart att den inte tillhör de bästa. (Har också för mig att översättningen känns lite bättre i många av de andra böckerna och det gör ju i så fall sitt.) Det hade ju varit sorgligt om hans skrivande inte hade utvecklats till det bättre under alla dessa år. Och den är absolut inte dålig. Som vanligt blir en hel liten stad och några av dess invånare som levande för läsaren - och sedan händer det något hemskt. Fram för mer Stephen King, säger jag. Vilken tur att det finns så otroligt många böcker. Och på Helenas Dark Places ser jag att en ny snart ska komma. Den ser inte dålig ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar