torsdag 4 mars 2004

Vakna laglös


Vakna laglös
av Mats Kjellblad

Fortsättning på "Garagedrömmar". Det har gått sex år sedan dess. Isak har jobbat på dörrfabriken under de åren, men nu har han sagt upp sig för att skriva dikter istället.

Jättebra skildring av att bo i en liten håla (Osby, fast det skulle kunna vara nästan varsomhelst) där det inte finns nåt att göra utom att supa, hålla på med bilar eller bilda familj. Musikföreningen som Isak är med i försöker visserligen få dit lite kultur, men de lägger ner väldigt mycket jobb utan att det blir så väldigt stora resultat.

...

Min lillebror efter att jag beskrivit handlingen för honom: Dörrfabrik? Som i Kungsäter!
Jag: Ja, eller nästan som Derome såg, säkert.
(Vi kommer ifrån Derome. Kungsäter är en by ("landsby" för norska läsare) 2 mil bort.)

Och huset där Isaks lägenhet ligger påminner om huset där jag bodde när jag pluggade i Halmstad. Speciellt det kombinerade duschrummet/tvättstugan i källaren.

...

Det här är ett seriealbum förresten. Jag kanske borde tala om det och inte bara utgå från att alla vet. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar