måndag 26 januari 2004

Der Vorleser


Der Vorleser
av Bernhard Schlink

Som femtonåring upplever bokens jag, Michael Berg, en kärlekshistoria med den mycket äldre gåtfulla Hanna Schmitz. Flera år senare, när han är juridikstudent, återser han henne på de anklagades bänk i ett fall han ska studera. Det är en process som gäller gamla synder från förintelsen. Michael inser att Hanna inte är oskyldig till anklagelserna, men att hon heller inte var den ledarfigur som man vill framställa henne som. Men hon accepterar tydligen hellre ett längre fängelsestraff än att avslöja hemligheten som hon bär på. Michael har genomskådat henne, och skulle kunna berätta den i rätten. Men vilket ansvar har han egentligen för Hanna och har han rätt att avslöja något som hon är villig att offra så mycket för att dölja?

En bra bok, även om det var vissa avsnitt (speciellt de där Michael blir lite filosofisk) som jag inte riktigt förstod. Mycket möjligt att det var något jag missförstod också. Jag läste ju den på tyska. Vill man göra det lite enklare för sig kan man ju läsa den på t. ex. svenska ("Högläsaren") eller norska ("Høytleseren"). Hannas hemlighet listade jag ganska snabbt ut (långt före Michael), så det var säkert författarens mening. Själva hemligheten påminde mig lite om en annan bra bok jag har läst, men jag säger inte vilken. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar