tisdag 11 november 2008

Minns du 80-talet?


Minns du 80-talet?
av Tommy Hammarström

Ehm, nej ... Eller, det är klart att jag minns 80-talet, men inte allt det som tas upp i den här boken.

Här är det de största nyheterna och personligheterna som presenteras med stora bilder och korta tillhörande texter. Tonvikten ligger på svenska händelser och personer, och saker som berörde Sverige. Det är nyheter, politik, sport etc. Det första uppslaget handlar om när Tjörnbron rasade i januari 1980 och det sista är om invigningen av Globen i februari 1989. Det är alltså inte riktigt kronologiskt, för uppslaget före det om Globen handlar om en flygolycka i maj samma år. Men jag antar att Globen kändes som en mer positiv slutkläm och dessutom som ett sätt att knyta ihop boken, när både första och sista artikeln handlar om stora byggnadsverk. Däremellan handlar det om Susanne Lanefeldt och Refaat El-Sayed, Boforsaffären och Ronja Rövardotter, breakdance och trädkramare, och naturligtvis Palmemordet, som får flera artiklar.

Jag var elva år när 80-talet tog slut, och särskilt i början av boken är det mycket som jag aldrig har hört talas om eller som jag har hört om först i efterhand. Mot slutet är det förstås fler händelser som känns bekanta, men som jag kanske inte riktigt kommer ihåg så väl. Intressant att läsa den här boken och få ett par pusselbitar på rött plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar