måndag 17 november 2008

Du & jag


Du & jag
av Jan Stenmark

Jag har tänkt på en sak. Jag är väldigt inkonsekvent när det gäller vilka humorseriealbum som jag räknar som "böcker". Alltså, vilka som kommer med i listan över lästa böcker och som jag skriver om här. Jag skriver ju t.ex. i stort sett aldrig att jag har läst senaste Rockyalbumet, men det har jag ju. Om jag ska dra en gräns så är det kanske så att sånt som jag tidigare kan ha läst i strippform/skämtteckningsform i en eller annan tidning kommer inte med bland "böckerna" när jag har läst ett samlingsalbum. Men det stämmer inte riktigt, det finns undantag. Men ja ja, det är ju faktiskt jag som bestämmer hur jag ska göra.

"Du & jag" innehåller skämtteckningar. Som vanligt har Jan Stenmark letat upp gamla bilder, ibland ändrat lite på dem, och givit dem en ny text. Men den här gången är det ett särskilt tema. Alla bilderna är serierutor från gamla flickserier från 1960-talet. Med helt ny text i pratbubblorna blir de ganska annorlunda från hur man kan tänka sig att de var från början. Inte minst så klarar de sig nu på egen hand, utan att vara del i en längre serie. Ibland blir resultatet roligt, ibland märkligt. Mest det senare kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar