söndag 2 oktober 2005

Bokmässan!

Ja, igår var jag på Bokmässan. Blev bara en dag i år. Det är bäst för plånboken. :) Annars är två dagar inte helt fel. Man hinner se mer då. För man orkar helt enkelt inte gå där från öppningsdags till stängningsdags. Eller, jag hade kanske gjort det egentligen, men bara om jag hade gått ut till bilen och dumpat grejer ett par gånger. Men så är det ju det här med folk man är där med också. Det finns säkert en poäng med att gå där helt själv också, man får se precis de sakerna man vill och behöver inte ta hänsyn till någon annan. Men nu har jag ju folk som vill gå dit med mig...

Och ingen av oss orkar gå upp tidigt. Och sen ska man hitta en parkeringsplats också... Och stå i kö för att betala inträde (120 kr för vuxna, 40 kr för ungdomar, som min syster t.ex.). Sen blev vi tvungna att skynda oss för att köpa "Jonathan Strange & Mr Norrell" och få den signerad av Susanna Clarke. Jag har hört så mycket bra om den boken att jag bara måste ha den. Det var ingen direkt kö för att få den signerad, men en person var inbegripen i ett samtal med författarinnan så det tog en stund ändå. Jag är inte bra på att småprata med författare medan de signerar min bok. När Susanna Clarke sa att hon hoppades att jag skulle gilla boken så sa jag i alla fall att jag hade hört mycket bra om den. Alltid nåt liksom.

Missade Jenny Diskis signering. Har aldrig läst nåt av henne, men hon verkar intressant. Men men, det hindrar ju inte att jag nån gång läser hennes böcker. Egentligen så är väl det här med signaturer och att ha sett författarna i verkligheten sååå viktigt. Det är det som står i böckerna man vill åt.

Så rusade vi iväg för att få böcker signerade av Philip Pullman. Vi hade med oss böcker. Det var svårt att hitta dit, för det stod fel monternummer i mässkatalogen. Det var helt klart fel monter vi hamnade i först. Jag lyckades lista ut var det skulle vara i alla fall, så det ordnade sig.
Li
Vad gjorde vi mer? Lyssande på Katarina Mazetti läsa och prata ur/om sin senaste bok. Nån gång var vi i Läsförlagets monter för att se vilken tid Margit Sandemo skulle signera. Hennes nya bokserie skulle ju lanseras just denna dag. :) Alltid en stor händelse. För mig och de andra i nifs i alla fall. Vi är ju som vi är. Hehe. Jag har förresten redan hunnit läsa boken och den var helt okej. Inte lika bra som t.ex. Sagan om Isfolket, men bättre än de senaste serierna. Det är en historisk serie och Margit är mer på välkänt territorium då. När hon ska skriva om nutiden funkar det inte lika bra. Men mer om den boken en annan gång. (Rätt snart.)

Fick även seriealbum signerade av både Lise (Ja, hon heter ju egentligen Lise Myhre, men det står ju bara Lise som författare. Det är hon som Nemi.) och Åsa Grennvall. Och 123 Schtunk (som de kallar sig nu, de har även i aningen olika konstellationer gått under namnen Teater Halland, Varbergs scenkonst och säkert nåt mer som jag inte vet) framförde en bit ur sin version av Macbeth hos Shakespearesällskapet. Både jag och min syster är fans, så det fick ju absolut inte missas. Fast en halvtimme var alldeles för lite. De hinner ju knappt börja på den korta tiden.

Ja, och så gick vi runt och kikade på lite allt möjligt och jag köpte väl en och annan bok också. Men inte så många som man kunde tro, lyckades begränsa mig något. Såg en del kändisar också. Jan Guillou ser man t.ex. alltid minst en gång under mässan. Jag råkade stå i vägen för honom också. Fast inte på ett väldigt iögonenfallande sätt, bara i den allmänna mässträngseln.

Min bror var på Bokmässan i torsdags, när det bara är för fackfolk. Han är ju journaliststuderande så han och hans klass var där. Egentligen bara för nöjes skull, men min bror bestämde att de skulle intervjua kändisar i alla fall. Han är nån sorts kulturredaktör, eller vad det nu var, i skoltidningen de ska göra. Han beskrev sina halvlyckade intervjuer för mig. Och så hade han visst en lös, men vingklippt, nymfparakit i bilen. Haha. Och det verkar som om han och Camilla snackade med samma person i Stig Dagermansällskapets monter. :)

Jag har haft lite problem med vilken almanacka jag skulle köpa till 2006. Måste ersätta min fina Endless Nights-almanacka för 2005 med nåt bra, men det verkar inte finnas nån med Neil Gaiman-tema eller nåt annat jag skulle vilja ha på en framträdande plats på väggen. Men nu har jag ett annat problem. Jag har två almanackor. En norsk med Nemimotiv och så en med Jan Berglin-teckningar. Berglinalmanackan har en extra månad - Mörv. Väldigt roligt. Frågan är bara när jag ska ha Mörvuppslaget uppe. :) Och så måste jag hitta en almanacksplats till. Båda ska sitta uppe!

Och, det bästa av allt - Inger Edelfeldts bok "Juliane och jag" finns att köpa igen!!! Det är en av mina absoluta favoriter, men det är svårt att rekommendera den när den inte finns att få tag på. Men nu har En bok för alla gjort det enda vettiga och gett ut den i nyutgåva! Läs vad jag skrev i augusti förra året. Tror ni att de läser min bokdagbok? I vilket fall som helst: Köp boken nu! Jag tror t.o.m. att jag ska köpa ett eget ex i den här utgåvan. Vill ju gärna ha med den här bilden, som Inger Edelfeldt själv har gjort. Den jag har har en bild från TV-serien och är dessutom rätt så sliten.

Egentligen hade jag tänkt ta en massa kort på mässan, men det blev inte av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar