torsdag 27 oktober 2005

Främlingen


Främlingen
av Albert Camus

Se, jag har läst en Klassiker! *duktig*

Boken börjar med att huvudpersonen Mersaults mor har dött och han reser till hennes begravning. Sedan fortsätter det med att han träffar en tjej, umgås med grannar och så råkar han mörda en arab (det utspelar sig i Nordafrika, men det verkar som om Mersault bara umgås med fransmän). han blir gripen och ställd inför rätta. Men Mersault betraktar liksom det mesta på avstånd. Han verkar inte bry sig så mycket.

Om jag hade haft nån koll på existentialismen så hade jag säkert kunnat säga nåt begåvat om "Främlingen", men nu har jag inte det. "Solen står för det existentiella", var det nån som sa i en bok jag läste. ("Kårnulf was here"?) Men ändå, det är en helt okej bok som inte är svår att läsa. Det låter kanske som om jag inte fick ut så mycket av den, men nåt blev det i alla fall. Faktiskt.

............................................................

Nån mer än jag som har sett en TV-serie som hette Skuggornas hus? Visst var det väl i den som en av skoleleverna som läste Camus och försökte vara djup hela tiden? Och i slutet erkände han att han aldrig hade förstått nåt av böckerna. :-D

Hmm, den TV-serien tycks vara baserad på en bok. Måste läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar