måndag 3 oktober 2005

Lantisar



Svarta vinbär
av Åsa Grennvall

Genvägen
av Daniel Ahlgren

Sigvard
av Mats Källblad

Högerback
av Maria Fredriksson

Små stunder av lycka
av Karna Rusek

Seriefrämjandet ger ut de här små seriehäftena. De är små, som pixiböcker nästan, och innehåller berättelser av olika serieskapare. Serien kallas "Lantis" och det säger väl lite om var de utspelar sig. :) Enligt hemsidan ska de vara "på all storstadskultur som genomsyrar dagens mediasamhälle". Bra idé, låter som nåt jag skulle gilla och så var det också. Jag köpte en hel bunt på bokmässan, och funderar på att skaffa fler. (Allihop? Kanske det.)

"Svarta vinbär" av Åsa Grennvall (som signerade den åt mig!) handlar om de härliga veckorna varje sommar när de svarta vinbären på den stora vinbärsodlingen ska skördas. Massor av snygga killar som jobbar extra och absolut noll krav på att som tjej vara sminkad och tillfixad.

I Daniel Ahlgrens "Genvägen" berättar en tjej om en pojkvän hon hade. Alla sa att han inte var bra, men själv märkte hon inget av det förrän efter hon hade gjort slut. Hemsk historia, men bra och med ett budskap som är angeläget.



"Sigvard" av Mats Källblad är berättelsen om en gammal släkting som visar sig ha haft ett hemligt liv. Mysigt.

"Högerback" av Maria Fredriksson handlar om nioåriga fotbollstjejer. Garanterat tuffa och o-söta.

Jag tycker att alla Karna Ruseks serier är mer eller mindre deppiga (men jag tycker om dem alltså), och "Små stunder av lycka" är inget undantag. Det handlar om veckans och årets höjdpunkter när man lever ett väldigt ensamt och händelselöst liv.

Allihop är svensk landsbygd och jag kan rekommendera dem alla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar