måndag 19 januari 2004

Legenden om Ljusets rike


Legenden om Ljusets rike
av Margit Sandemo

Den här 20 böcker långa serien har jag läst parallellt med andra böcker de senaste månaderna. Jag har läst den tidigare, men det var ganska länge sedan och då var det ibland svårt att komma ihåg vad som hände ett par böcker tidigare eftersom jag var tvungen att vänta på att nästa bok skulle ges ut. Jag tror att det gick ungefär tre år mellan den första och sista boken kom ut (i pocket åtminstone). Nu läste jag dem i snabbare följd och fick en bättre överblick över handlingen. Men fortfarande anser jag att de här är de sämsta böckerna som Margit har skrivit. Alltså, jag är fullt medveten om vilka svagheter Margit har som författare, men jag brukar glatt strunta i dem. Men i den här serien går handlingen framåt för snabbt, eller snarare, handlingen bara går och går och nästan ingen i det stora persongalleriet förmår engagera läsaren. Legenden om Ljusets rike är väl bara för de riktigt inbitna fansen, de som vill läsa allt hon har skrivit. Särskilt med tanke på att det här är en direkt fortsättning på den föregående bokserien Häxmästaren, där historien dessutom flätas ihop med Sagan om Isfolket (som kanske är bekant?), så skulle jag tro att det är fansen som har störst behållning av den.

Värst vad negativ jag låter. :) Serien har väl sina ljuspunkter. Det var ju inte så att det kändes som ett tråkigt måste att läsa böckerna. Men det är ju faktiskt så att alla (? Jag har inte läst riktigt alla än.) andra böcker som Margit har skrivit är bättre.

Alla titlarna i serien:

1. "Viskningen"
2. "Móri och Isfolket"
3. "Flickan som inte kunde säga nej"
4. "Dagg och dimma"
5. "Johannesnatten"
6. "Den utvalde"
7. "Häxan"
8. "Skräcken"
9. "Sol av Isfolket"
10. "Nattsvarta rosor"
11. "Bländverk"
12. "Det bävande hjärtat"
13. "Ond saga"
14. "In i värmen"
15. "Mörkrets ande"
16. "Livshunger"
17. "Från toppen och uppåt"
18. "Så djup en längtan..."
19. "Mördande oskuld"
20. "Ett hav av kärlek"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar