tisdag 16 augusti 2005

I.N.V.U. 1


I.N.V.U. 1
av Kang Won Kim

Shit, med manwha det har börjat komma ut nu då! Koreanska tecknade serier alltså. Enligt Mangismo, som ger ut den här serien, så är det generellt sett ett par saker som skiljer manga och manwha åt. För det första att koreanska läses åt "rätt" håll, alltså från vänster till höger. Man slipper bläddra baklänges. (Något som mamma upptäckte alldeles nyligen att jag och min syster gör när vi läser manga. Hehe.) Sen så är de koreanska serierna ofta mindre stiliserade än de japanska och så är det inte riktigt lika mycket sex, eftersom Korea har strängare censurregler. Jag har läst för lite av båda ländernas serier för att riktigt kunna uttala mig.

I.N.V.U. ska utläsas "I envy you" och handlar om sextonåriga Sey, vars mamma helt plötsligt får för sig att sticka till Italien ett par år. Att tala om det för Sey i förväg vore ju mesigt. Sey och ett kreditkort lämnas av hos mammans väninna Meja. Hon ska bo ihop med den familjen. Meja tycker att det ska bli så roligt att få en "dotter" att göra mor-dotter-saker ihop med. Hon har en son, Terry, som Sey genast kommer på kant med. Men det verkar vara nåt skumt i familjen. Nåt med Terry...

Seys flirtiga väninna Ria har en ny pojkvän, som säger att han kan fixa ett jobb till Sey. Av vissa anledningar vill hon nämligen inte leva på kreditkortet. Men verkar inte Rias pojkvän väldigt intresserad av Sey? Hur ska detta gå?

Seys bästa kompis Jae Eun är inte med så mycket, men jag misstänker att det blir mer om henne i kommande delar av serien. Hon är i alla fall kär i en konditor och köper tårta varenda dag. :)

I.N.V.U. påminner en del om Snow Drop och Imadoki!. Utspelar sig mycket i skolan, handlar om kärlek och vänner, tänkt för tonårstjejer i första hand skulle jag tro. Hittills verkar den här serien mer lovande än Snow Drop (men jag gillar Snow Drop också). Får se hur serierna utvecklar sig i det långa loppet.

I.N.V.U. ska komma ut varannan månad, nästa del kommer i oktober.

............................................................

Har förresten lånat båda den här månadens bokcirkelsböcker på biblioteket i Hammarkullen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar