tisdag 5 oktober 2004

Sola er en feit gud


Sola er en feit gud
av Jon Ewo

Sextonårige Adam tillbringar en stund varje morgon på taket till nån silo i Oslo (där han bor, i Oslo alltså). Där pratar han med solen om sitt stora sommarprojekt - att bli vuxen. Snabbt. Han har en lista med punkter som ska klaras av och för att tid med det säger han t. o. m. upp sig från sitt sommarjobb. Fast han åste låtsas gå till jobbet ändå. Mamma och pappa skulle inte bli glada, och det är meningen att han ska tjäna ihop pengar som han är skyldig sin syster för en cykel han köpt i hennes affär. Men arbetet med att sluta vara den dumme, barnslige Adam är viktigare än allt annat. Fast allt går inte enligt planerna...

Bra bok. :) Tur att jag har lånat den andra boken om Adam också (det finns tre). Den ska läsas snart.

Kul förresten att nån enstaka gång känner jag igen en plats som Adam nämner. Jag hittar inte särskilt bra i Oslo, men jag vet var Torshov ligger, och Carl Berner, och jag har också varit på Bagel & Juice! Fast det kanske finns flera (ingen aning), jag har bara varit på en och i så fall är det inte säkert att det var samma som Adam var på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar