onsdag 29 september 2004

Persepolis 2: The Story of A Return


Persepolis 2: The Story of A Return
av Marjane Satrapi
Hurra! Äntligen har fortsättningen på "Persepolis: The Story of A Childhood" kommit ut! Det tog lite extra tid för mig att få den, för det första exemplaret jag beställde var felaktigt (ett antal sidor fanns med två gånger och några saknades). Det var inga problem att byta, men det tog ju lite extra tid. Men nu har jag i alla fall fått läsa det här seriealbumet, som motsvarar del 3 och 4 på franska (originalspråket) eller svenska (tror inte de har kommit ut än).
I förra boken fick vi läsa om Marjanes uppväxt i Iran. Hennes föräldrar vill att hon ska få en utbildning och kunna leva ett fritt liv och i början av den här boken är Marji fjorton år gammal och har just flyttat till Österrike alldeles ensam. Det var meningen att hon skulle bo hos en vän till modern, men istället placeras hon på ett pensionat som drivs av nunnor. Marji har svårt att passa in och hon har ingen hon kan vända sig till. Det finns ingen som riktigt förstår hennes situation. Efter fyra år återvänder hon till Iran där ännu en kulturchock väntar. I Österrike har hon inte kunnat följa med så bra i vad som hänt i hennes land. Många har dött eller skadats i kriget, reglerna är hårdare än förr och Marji har helt andra erfarenheter än sina vänner. Hon skäms över att hon inte har kunnat leva upp till förväntningarna på henne och blir håglös och deprimerad.
En mycket, mycket bra och gripande bok, men jag tror att "Persepolis: The Story of A Childhood" var lite bättre ändå. Jag kan absolut rekommendera båda böckerna. Måste läsas! Jag skulle dessutom gärna läsa en fortsättning på böckerna, men det finns ju inte. Vad hände sedan? Tja, jag vet att Marjane Satrapi bor i Paris och har skrivit barnböcker, men mer då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar