torsdag 16 september 2004

Populärmusik från Vittula


Populärmusik från Vittula
av Mikael Niemi

Självklart har jag läst den här boken innan, då när alla läste den. Men det börjar ju bli några år sedan och nu har ju snart filmen premiär. Den 24:e september? Eller hittade jag på det datumet alldeles själv? (Jag hade en tidning som det stod i, men den lämnade jag till återvinning idag.) Jag ska definitivt se filmen, men knappast premiärveckan. Jag går sällan på bio och om jag ska gå på bio snart så kommer det bli på Lukas Moodyssons nya film.

Alla har väl redan läst "Populärmusik från Vittula", så jag behöver inte skriva så mycket om den. Den handlar om Matti och hans kompis Niila som växer upp i Tornedalen på 60- och 70-talet. Det är mycket drickande, bastutävlingar, obegriplig finska (för mig alltså, jag kan inte finska) och Matti och Niila upptäcker rockmusiken. Och det är inte direkt realism man ska förvänta sig när man läser den här boken... Många episoder är rätt så absurda. Men jag tycker om boken, och den är både väldigt rolig och
samtidigt lite sorglig.

Det har ju just kommit ut en ny bok av Mikael Niemi, "Svålhålet", som visst är nån SF-grej? Borde man kanske läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar