onsdag 7 november 2018

Serieboken

Serieboken
av Cecilia Torudd, Johan Wanloo, Johanna Kristiansson, Joakim Gunnarsson, Coco Moodysson, Mats Strandberg, Sofia Falkenhem, Kalle Mattsson, Isabelle Arsenault, Mats Jonsson, Susanne Fredelius, Annette Herzog, Katrin Clante, Julia Hansen, Fabian Göransson, Sissel Gustafsson, Johanna Gustafsson och Lisa Medin
Redigerad av Elin Lucassi

En serieantologi för större barn och unga ungdomar, från En bok för alla. Många olika teman och stilar, och både strippserier och serienoveller. En sorts introduktion till serier för den åldersgruppen, kan man kanske säga. Det är ju synd att sluta läsa serier bara för att Bamse blir för barnsligt för en.

Jag blev lite överraskad över att hitta serier som jag känner igen från min egen barndom (d.v.s. de av Cecilia Torudd), men jag antar att allt man inte har läst än är nytt. Jag gillade hennes stil jättemycket när jag var aktiv Kamratpostenläsare och har fortfarande kvar mina Ensamma mamman-album.

Jag vet inte om aktiviteterna "bokbussbesök" och "hänga på skolbibliotek utan nåt att göra" fortfarande förekommer, men på min tid hade "Serieboken" varit självskriven läsning vid de tillfällena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar