måndag 19 november 2018

Nowhere to Hide

Nowhere to Hide
av Tracey Tobin

Lika bra att börja med att säga att jag fick den här boken i present av en kompis som känner författaren. Jag hade antagligen inte hittat den annars. Jag brukar inte söka upp zombieböcker, även om jag väl har läst ett par stycken tidigare.

Nancy är en ganska vanlig tjej, som jobbar i en bar och pluggar i den takt som ekonomin tillåter. Och sedan är det inte mycket tid över till annat. Men en dag vänds hela världen uppochner. Zombiesmittan kommer. Nancy är en av få som inte överraskas och genast förvandlas. Hon måste genast fly, men vart? Hon kan bara hoppas på tillfälliga fristäder, för det kommer aldrig dröja särskilt länge innan zombierna kommer. Det finns ju så många, det kommer alltid finnas några i närheten.

Det finns som sagt fler än Nancy som inte har överrumplats. Några blir hennes vänner och sällskap på flykten. Andra vill hon hålla sig långt ifrån, om hon kan välja. Det finns många sätt att reagera och överleva på i en sån här situation. Mycket av spänningen ligger i hur det ska gå för Nancys flyktsällskap. Man får ju utgå från att Nancy själv klarar sig fram mot slutet av boken i alla fall – men boken har ju ett slut, så ... Hur ska det gå för Nancy?

Jag har som sagt inte läst så mycket zombieböcker ... Handlar de väldigt ofta om flykt? Att varje säker plats bara är säker en viss tid, men förr eller senare måste man fly igen. Det var en hel del sånt i en annan bok jag läste. Jag kan tänka mig att man fort kan bli mätt på genren i så fall. Men jag har inte kommit till den punkten själv än, jag kan nog läsa något mer. Det är roligt att läsa något så här blodigt emellanåt.

1 kommentar:

  1. Kul att du läste den! Motivet med flykt är inte ovanligt i zombiböcker men lika ofta/ oftare så är de i en fast befästning.

    SvaraRadera