måndag 26 november 2018

Biggles på Västfronten

Biggles på Västfronten
av W. E. Johns

Jag hade ingen Bigglesperiod när jag var liten. Jag har faktiskt bara läst en enda Bigglesbok tidigare, och det var som vuxen. Så nu när månadens bok i min läsecirkel är just en Bigglesbok så tänkte jag passa på att läsa en eller två extra. De är slumpmässigt utvalda, bara vad jag råkade hitta på första bästa loppis.

I just den här är det inte Biggles som är huvudperson. Jag vet inte om det är vanligt, eller om jag har lyckats pricka in den enda där så är fallet. I stället handlar det om en adlig sextonåring, Peter Fortymore, kallad Thirty av skolkamraterna (eftersom hans storebror hade smeknamnet Forty). Alldeles i början av boken får han veta att hans bror, som är stridspilot, har störtat över fientligt område och med största sannolikhet är död. (Detta är väl under första världskriget??) Samtidigt får Thirty ett brev, som piloterna skrev för att delas ut till anhöriga efter sin död (jag har sett detta på Engelska Antikrundan), där Forty skriver att han har en plan. Kanske är Forty inte död i alla fall! Thirty och hans kompis Rip gör vad alla hade gjort i den här situationen: rymmer från skolan, stjäl varsitt stridsflygplan, flyger över till Frankrike och låtsas vara flygare. Här får de Biggles som befäl. Nu gäller det bara att de inte bli avslöjade som de civila skolpojkar de faktiskt är. Och att hitta Forty så klart.

Ganska kul bok. Lite mycket flygning hit och dit, men det kan man ju inte klaga på egentligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar