måndag 30 juli 2018

In the Pines: 5 Murder Ballads

In the Pines: 5 Murder Ballads
av Erik Kriek

Fem serienoveller som är inspirerade av murder ballads, alltså de amerikanska folksånger som berättar historien om ett mord och som jag i huvudsak känner till p.g.a. Nick Cave-albumet som heter just Murder Ballads. Enligt bokens efterord är det egentligen en brittisk och skandinavisk tradition, som har utvecklats ytterligare i Amerika. Minsann.

Några är traditionella folkvisor, medan andra är skrivna av moderna artister. Den som jag hade koll på sedan innan var förstås Where the Wild Roses Grow (med just Nick Cave och Kylie Minogue). Just den serien känns ganska löst baserad på låten. Det är verkligen inte detta som jag har sett framför mig när jag har lyssnat på den. Några av de andra verkar följa innehållet i texten mer noggrant, men ofta med någon skillnad. Kanske ett nytt slut. Jag hade inte hört de andra fyra låtarna tidigare, men jag har förstås gjort det nu. Roligt när läsning leder en till något helt nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar