tisdag 29 maj 2018

Homegoing

Homegoing
av Yaa Gyasi

Det börjar med Effia och Esi, eller kanske snarare deras mor. De är nämligen halvsystrar, trots att de aldrig träffas och inte vet om varandra. Båda två hamnar på olika sätt i Cape Coast Castle, ett av många center för slavhandeln på den afrikanska Guldkusten (nu Ghana). En av dem som fånge under omänskliga förhållanden, i väntan på att skeppas över till Nordamerika. En av dem som extrafru till en av de vita handelsmännen.

Kan det ha varit i "Segu" av Maryse Condé som jag läste om detta? Att europeiska män med fruar i hemlandet också hade en fru från det land de bodde i. Det verkar som om det ansågs vara mer acceptabelt än att ha en älskarinna, men jag förstår inte riktigt varför. Bigami måste väl ändå ha varit förbjudet i t.ex. Storbritannien?

Varje kapitel är som en novell, och vi får läsa om Effia och Esi och deras ättlingar i ytterligare sex generationer. En gren i Afrika (Fanteland, Asanteland, Guldkusten, Ghana) och en i USA, från 1700-tal till modern tid. Jag har läst böcker som utspelar sig i USA tidigare, och jag har läst en del böcker som utspelar sig i Västafrika. Men jag har inte läst något som ställer dem bredvid varandra på det här sättet, och också visar hur slavhandeln påverkar båda släktgrenarna genom många generationer. Både intressant och upprivande.

Dessutom är det välskrivna kapitel. Eller ska vi kalla dem noveller? Det är inte bara budskap. Vi får också lära känna fjorton människor, deras miljöer och deras livsöden. Fantastiskt bra bok.

Att jag läste boken just nu är förstås för att jag just har läst om Ghana i mitt Jorden runt-projekt. Just "Homegoing" passade inte riktigt in, eftersom hälften utspelar sig i USA. Men det passade ändå bra för mig att läsa den nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar