tisdag 15 maj 2018

Ett dån av åska

Ett dån av åska
av Ray Bradbury

Roligt med fyra science fiction-noveller från Novellix. Två av författarna hade jag redan läst (men inte just dessa berättelserna) och var var sådana som jag kände till, men inte har läst. Bradbury är en av de som jag har läst tidigare, och som jag har uppskattat. Att det blev just denna novellen som jag läste först av dessa fyra berodde mest på att det var en dinosaurie på utsidan. Jag blir fortfarande glad av att tänka på dinosaurier, sedan min dinosaurieperiod när jag var ca 6-7 år.

Vi befinner oss i modern tid och det finns möjlighet att resa i tiden. Den viktiga frågan är så klart: hur kan man tjäna pengar på det? Jo, bl.a. genom att anordna jaktresor till förfluten tid, för att jaga djur som inte finns i vår tid. Huvudpersonen ska iväg på just en sådan resa, men han har inte riktigt räknat med de rigorösa säkerhetsföreskrifterna och riskerna med resan.

Man kunde väl räkna ut lite vartåt det barkade, men ändå en riktigt bra novell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar