onsdag 9 april 2014

Här ligger jag och blöder


Här ligger jag och blöder
av Jenny Jägerfeld

Boken utspelar sig i Stockholm och Norrköping och fick duga som Östgötabok i mitt Landsskapsprojekt. "Duga" för att den inte enbart utspelar sig i Östergötland, inte för att boken inte skulle vara bra eller nåt sånt. Jag gillade blandningen av humor och allvar, och huvudpersonen Maja.

Maja bor hos sin pappa i Stockholm och tillbringar varannan helg hos mamma Jana i Norrköping. Folk tycker ofta att det är lite konstigt att Maja bor mest hos sin pappa, men så har det ju varit ändå sedan hennes föräldrar flyttade isär när hon var liten.

Inför den här helgen lyckas Maja såga av en bit av tummen på en skulpturlektion i skolan, och upptäcker att vissa verkar tro att det inte var en olycka. Framstår hon som lite galen? Hon vet ju att Jana (Maja kallar henne inte mamma) kan framstå som väldigt annorlunda - är det ärftligt? Den här helgen får Maja mycket tid att fundera över Janas märkliga beteende, för när hon anländer till Janas hus så är Jana inte där. Det finns ingen förklaring, ingen lapp, och överhuvudtaget är det inte likt Jana att ändra planer i sista minuten, och absolut inte utan att säga något. Vad kan ha hänt? Maja bestämmer sig för att inte säga något till sin pappa (vilket jag har en känsla av är mycket likt henne) utan i stället försöka ta reda på det själv.

Lästa landskap
Skåne: "Rapsbaggarna" av Karin Brunk Holmqvist
Blekinge: "Nässlorna blomma" av Harry Martinson
Öland: "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" av Sara Ohlsson
Gotland: "Bara någon att straffa" av Kristofer Ahlström
Småland: "Finns inte på kartan" av Carin Hjulström
Halland: "Springa med åror" av Cilla Naumann
Bohuslän: "Allt som återstår" av Elin Boardy
Dalsland: "Du och jag och vi" av Pia Hagmar
Västergötland: "Den larmande hopens dal" av Erik Andersson
Östergötland: "Här ligger jag och blöder" av Jenny Jägerfeld

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar