söndag 6 april 2014

En smakebit på søndag (vecka 14)

http://gronneskoger.blogspot.se/2014/04/paskekrim-en-smakebit-pa-sndag.html
Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Nu blev det söndag igen. Jag skulle ju varit med förra söndagen hade jag tänkt, men så blev det visst inte. Söndagen före det hade jag inte ens planerat att delta, för då var jag i Stockholm och hälsade på min syster. Idag ska jag ha besök av några kompisar, men jag tror nog at jag kommer hinna läsa lite också. Jag tänkte att jag skulle läsa om Håkan Nessers "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö", för att den är bra, för att jag vill läsa om den innan jag läser svaret på mordgåtan (som alltså avslöjas i en annan bok, lite originellt så där) och för att den passar bra in i mitt landskapsprojekt.

Det handlar om Erik, som är fjorton år en sommar under tidigt 60-tal, och förra gången jag läste den så tyckte jag att berättelsen var lite annorlunda än de flesta deckare.
"Ack ja", sa hon. "Kommer tid, kommer råd."
Jag hade börjat lära mig vid den här tiden, att det var på det sättet vuxet folk talade. Det var inte bara min far; det var så här man skulle få till det överhuvudtaget, om man ville visa att man börjat bli torr bakom öronen. Sedan min mor sjuknade in ordentligt och hamnade på lasarettet hade jag registrerat de viktigaste uttrycken, så jag kunde anamma dem efter behov.
Det är som det kan.
Jämna plågor.
Det kunde varit värre.
Det är så lite vi vet.
Eller varför inte "Huvet upp och fötterna ner", som vindögda Karlesson i kiosken konstaterade hundra gånger om dan.
Eller "Kommer tid, kommer råd" à la fru Barkman.
(Håkan Nesser, "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö", s. 11)

20 kommentarer:

  1. En stilig smakebit, det var flere flotte uttrykk der :-) Jeg tror ikke jeg har lest boken (er ikke helt sikker), men jeg mener jeg har sett filmen/tv-serien? Kan det stemme mon tro? Ønsker deg en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra uttryck om man inte har så mycket att säga, och det är ju inte alltid man har. ;-)

      Den är filmad, så du kan mycket väl ha sett den.

      Radera
  2. Lyssnade på Nesser på en bokfestival för många år sedan där han pratade om att avslöja vem som var den skyldige... Sen har jag glömt bort det där! Skulle gärna vilja veta vem det var som gjorde det. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med. Självklart fanns det en twist i den avslöjande boken också ... :)

      Radera
  3. Jag är ganska säker på att jag inte läst boken, men jag tror jag sett filmen. De där uttrycken använder jag ganska ofta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte jag använder just de uttrycken, men säkert några andra i samma stil. :)

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Bra bok och jag gillar filmatiseringen också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett filmen, men kan tänka mig att se både den och filmatiseringen av Och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla.

      Radera
  5. Jeg har lest boken, og filmen har jeg sett flere ganger. God bok og film synes jeg!!

    SvaraRadera
  6. Härliga, lagom intetsägande, uttryck :) Kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte också att det var ett kul stycke. Speciellt att de används en del senare i boken också.

      Radera
  7. Jag har faktiskt aldrig läst någon bok av Nesser. Men den här smakbiten lockar. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst några stycken, men jag har tyckt bra om allihop.

      Radera
  8. Jag har fortfarande inte kommit mig för att läsa något av Nesser, det är jättedumt! Just Kim Novak har jag tänkt hugga tag i många gånger - den står i hyllan i sommarhuset - men det har helt enkelt inte blivit av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen stress, den kommer ju alltid att finnas. Men det är en bra bok. :)

      Radera