söndag 13 april 2014

En smakebit på søndag (vecka 15)

http://gronneskoger.blogspot.se/2014/04/en-smakebit-i-paskeferien.html

Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Idag blir det en smakbit på en bok som jag faktiskt inte har börjat läsa än, men som jag tänker börja på idag. Så det får bli från det inledande stycket. Jag vet inte så mycket om boken, utom att den väl utspelar sig i Gimo. Detta blir Upplandsboken i mitt landskapsprojekt. Det verkar vara någon tillbakablick till barndomen och 70-talet, det här stycket. Jag antar att inte hela boken kommer utspela sig i sandlådan.

Jussi och jag - vi sitter mittemot varandra bakom Amerikabacken. Jag har två ögon, men det ena gör lite som det vill. Jussi har rött hår, genomskinliga ögonbryn och en lila, heltäckande overall. De röda lockarna sticker fram under den oäkta Stenmarksmössan. Snor rinner i en sträng in i hans mun.
- Paade, säger han och försöker fly ifrån mig.
Jag stirrar på honom med åtminstone ett öga. Sen sliter jag av honom hans spruckna stövel och dunkar den i huvudet på honom.
- Spade, säger jag. Spade, spade, spade!
(Patrik Godin, "Gimokrönikan", s. 9)


16 kommentarer:

  1. Ah, den här bläddrade jag i när den kom ut, och är nyfiken på. Intressant smakbit ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad jag tycker om den riktigt än.

      Radera
  2. Stenmarksmössa :D vilken nostalgi. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är lite, lite före min tid. Kommer ihåg Stenmark från tidigt 80-tal men inte att det var något speciellt med mössan. Det var kanske mer 70-tal?

      Radera
  3. Tack för smakbiten! Hoppas, för din skull, att den inte utspelar sig i sandlådan hela boken igenom... ;)

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Åh, har du läst den? Jag har inte kommit särskilt långt än.

      Radera
  5. Att skriva en krönika om Gimo är väl ungefär som att skriva en om Veddige! Jag känner inte igen huset...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det så litet? De nämner ett hyreshus som ska ha rivits senare. Kanske detta? Eller så är det bara ett hus, vilket som helst. :)

      Handlar väl mest om berättaren själv egentligen.

      Radera
  6. Vilken olustig smakbit, inget vidare snällt barn...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte så söta och snälla barn direkt.

      Radera
  7. Virker som en interessant krønike, takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror det kan bli en intressant bok. :)

      Radera