fredag 18 april 2014

Den vita drottningen


Den vita drottningen
av Philippa Gregory

Man är ju kanske inte så väl bevandrad i engelsk historia, men när man inser att rollistan starkt börjar påminna om den i "Rickard III" så börjar man ju ana oråd. Jag lånade boken av min syster och kom ihåg att hon hade påpekat detta när hon läste en bok och det måste ju vara den här då. Huvudpersonen Elisabet Woodville är alltså mamma till prinsarna i Towern, de som kanske mördades på order av sin farbror Richard. Eller också inte. Det står en sak i Shakespeare, Josephine Tey har en annan teori i sin "The Daughter of Time" och i "Den vita drottningen" förlöper det hela på ett tredje sätt. Vad som egentligen hände vet man väl inte.

Jag hoppas att det här inte var en spoiler. Jag föreställer mig att många läsare redan visste vem Elisabet Woodville var när de började läsa, och det är inte så att avslöjandet vem hon är är själva grejen med boken. Men i så fall finns det en spoiler redan i bokens titel, för när boken börjar så är Elisabet inte drottning. Då är hon en adlig änka, som söker upp kungen för att be att få tillbaka sin makes ägor. Det är mitt under rosornas krig, och Elisabet och kungen står på motsatta sidor i konflikten.

Det är fullt med fakta och namn i "Den vita drottningen" och det är inte alltid lätt att hålla reda på alla politiska turer, men det är ändå en spännande berättelse och jag blir ganska övertygad av att det var så här alla dessa historiska personligheter verkligen var. Åtminstone i den här romanens värld. Vissa övernaturliga inslag förekommer, och jag misstänker att de inte inträffade i verkligheten. Det vill säga, de hände säkert, men inte som resultat av trolldom.

Så vitt jag förstår ska "Den vita drottningen" vara första delen i en trilogi - kvinnor under rosornas krig eller nåt. Jag har redan lånat "Den röda drottningen" (vars huvudperson dyker upp en del i den här boken också, men i hennes bok lär man väl få en annan syn på samma händelser) av min syster, men jag vet inte riktigt vilken den tredje är. Jag antar att det är den som heter "The White Princess" på engelska, men det finns också en "The Kingmaker's Daughter" som även den handlar om en av personerna som nämns i "Den vita drottningen".

Aha! Enligt Philippa Gregorys websida så är det en serie på fyra böcker. The Cousins' War Series.
- "The White Queen"/"Den vita drottningen"
- "The Red Queen"/"Den röda drottningen" (verkar utspela sig före "Den vita drottningen")
- "The Kingmaker's Daughter"
- "The White Princess"

Och enligt Wikipedia ska det också finnas en "The Lady of the Rivers" som utspelar sig först av alla, och en kommande bok - "The King's Curse" - i samma serie.

Malin! "The Lady of the Rivers" finns ju på svenska! "Den blå hertiginnan"!!! Men inte som pocket än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar