lördag 1 februari 2014

Tsundoku

Igår hörde jag för första gången talas om det japanska ordet tsundoku. Att låta en nyinköpt bok hamna i en hög med andra olästa böcker. Nåt i den stilen.

Tsundoku hos Wiktionary

Tsundoku hos Otherwordly

Låter som min boksamling. Men någon gång kommer ju turen till olika böcker som jag kanske har köpt för dyra pengar eller hittat i mitt soprum och som har blivit liggande på hög i flera år.

Just nu väntar 1324 böcker på sin tur.

I kväll har äntligen säsong 3 av Sherlock premiär på svensk TV. Som jag har väntat! En av de som har skapat den här TV-serien, och som har skrivit manus till några av avsnitten samt så klart spelar rollen som Mycroft Holmes är Mark Gatiss. Han har gjort massor av annat, bland annat skrivit en av böckerna i min SUB. En av mina tsundoku-böcker. "The Vesuvius Club" är första boken om Lucifer Box, spion och dandy i den edvardianska tidens England. Låter väl lovande?

4 kommentarer:

  1. Jag har oxå längtat efter Sherlock 3! Har fått hålla till godo med Elementary på 4:an, men Jonny Lee Miller är oxå bra i rollen och lite kul med en Joan Watson (Lucy Liu).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett Elementary, men det kanske jag skulle göra. :)

      Radera
  2. Kollar på din SUB-statistik ibland och svindlar lite...

    SvaraRadera