söndag 2 februari 2014

En smakebit på søndag (vecka 5)

http://gronneskoger.blogspot.se/2014/02/plus-one-en-smakebit-pa-sndag.html
Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Själv läser jag en smårolig bok om två äldre skånska bröder. Jag har inte kommit så långt än, vi får väl se vad som händer. Jag tror att det här kommer visa sig vara ganska viktigt:
- Har ni hört att Granelund, ert gamla föräldrahem skall säljas? avbryter Louise. Sture Albinsson och hans fru har köpt ett sommarhus i Stockholms skärgård. Dom har aldrig trivts här ute.
- Det visste jag inte, svarar Henning artigt och Albert nickar instämmande.
Albert tyckte inte det var så konstigt att Albinssons aldrig funnit sig tillrätta. De var högfärdiga som uppblåsta påfåglar och ingen ville ha med dem att göra.
"Jag hatar folk som trör högt och spissar truten", hade Emmy sagt i affären och alla hade tyckt likadant.
(Karin Brunk Holmqvist, "Rapsbaggarna", s. 22-23)

26 kommentarer:

  1. Ännu en okänd bok av Karin Brunk Holmquist ;-) Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har visst skrivit ganska många! :)

      Radera
  2. Hon anses allmänt att vara ganska kul, men jag har ännu inte läst något ur hennes produktion. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är den andra jag läser. Ingen favorit egentligen, men ganska kul.

      Radera
  3. Får nog läsa något av den här författaren, jag måste ju prova om även jag tycker hon är rolig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rolig var den, men jag tyckte nog inte att den var så bra. ;-)

      Radera
  4. Jeg digger bøkene til Holmquist, de er så lune og fine med mye herlig humor akkurat som jeg liker det. Tusen takk for smakebiten:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är söta och gansk knasiga, tycker jag, men jag irriterade mig på saker som kändes som grammatikmissar. :( Kan tänka mig att det är fixat i översättningen.

      Radera
  5. Karin Brunk Holmqvist har jeg ennå ikke lest, men "Rosa elefanter" står klar i hyllen. Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är säkert också rolig. Har inte läst den. :)

      Radera
  6. Denne har jeg lest! Det er bare Kaffe med musikk jeg har ulest i hyllen av Karin Brunk Holmqvist og den hadde jeg nesten glemt. Så nå er jeg glad du minnet meg på den :-) Jeg synes bøkene hennes er morsomme, og koselige. Og perfekte til å gi videre til mor :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite kluven till böckerna. Det finns en del saker jag gillar med dem och en del saker jag inte gillar. Bäst är att de är roliga och liksom söta.

      Hoppas Kaffe med musik är bra. :)

      Radera
  7. Har ikke lest noe av denne forfatteren enda hun er veldig populær. Har da planer å lese Rosa elefanter, tror da bøkene er veldig morsomme:) Takk for smakebiten! Kos deg videre!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har visst skrivit massor av böcker. Jag har bara läst den här och en till. Har inte läst Rosa elefanter, men den är säkert rolig.

      Radera
  8. Brunk Holmqvists böcker är roliga. Har inte läst den här ännu men det vore kul att läsa eller lyssna på den någon gång. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst två med denna, men de har ju i alla fall varit rätt roliga. :)

      Radera
  9. Jeg har lest et par bøker av forfatteren men ikke denne .. Takk for smakebit.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst denna och Potensgivarna. :)

      Radera
  10. Den har jag läst och tyckte om den:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade vissa saker med den och andra inte ... :)

      Radera
  11. Den boken ser ut, och låter, som om den kunde vara uppiggande att läsa.

    SvaraRadera
  12. Känner inte till den här författaren alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har skrivit en massa böcker som verkar gå i ungefär samma stil. Jag har bara läst två av dem. :)

      Radera
  13. Det här är min favorit av Holmqvist :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst den här och Potensgivarna. Jag tyckte de var ganska lika varandra, vet inte vilken jag tycker är den bättre av dem. :)

      Radera