söndag 16 februari 2014

En smakebit på søndag (vecka 7)

http://gronneskoger.blogspot.se/2014/02/hyper-en-smakebit-pa-sndag.html
Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Jag läser en bok som nog kan bli ganska rolig så småningom. Nu i början ser det ganska eländigt ut för huvudpersonen Frida. Hon pluggar till journalist och inför praktiken, som ska vara en termin, har hon önskat sig praktikplats på en rad rikstäckande tidningar. Men hon tillhör visst inte de i klassen som har tur.
- [...] Då har vi kommit fram till Frida Fors. När det gäller dig har vi inte kunnat tillmötesgå dina önskemål på samma sätt. Vi har jobbat länge på att du i alla fall skulle få ditt femte val, Telias personaltidning, men vi har inte lyckats med det, de hoppade av i sista stund. Men det här kommer ändå bli jättebra. Tro mig.
Frida kände hur hon blev alldeles kall. En overklighetskänsla spred sig i kroppen.
- Du ska vara på Smålandsbladets lokalredaktion i ...
Janne bläddrade i sina papper. Det blev märkbart tyst i klassrummet.
- Det är en liten, liten ort som heter så mycket som ...
Janne letade frenetiskt bland högarna på skrivbordet och vände till sist på pärmen och skakade ut en lapp ur plastfickan längst bak.
- Här har vi det ... Bruseryd. Huvudredaktionen ligger i Eksjö, men du ska alltså producera en lokal sida för Bruseryd och däromkring. Om jag inte missminner mig har du nån koppling till trakterna där?
Frida höll andan. Luften kom varken ut eller in. Det började krypa på baksidan av låren. Långtbortihelvetes jävla skithåla! Hur kunde de sätta henne där? Hon hade inte sökt dit! Alla andra fick ju det de ville? Hon kände hur gråten började stocka sig i halsen. Nej, inte gråta, inte gråta, tänkte hon.
(Carin Hjulström, "Finns inte på kartan", s. 25)


17 kommentarer:

  1. Läste den här för några år sen men minns inte så mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lättläst och lätt glömd kanske? :)

      Radera
  2. Den här har jag kikat på många gånger, den låter ganska lovande :)

    SvaraRadera
  3. Det var en helt ukjent bok og forfatter for meg, men den er kanskje bare gitt ut på svensk? Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Sverige är hon känd som journalist och programledare, förutom för böckerna. De är kanske inte översatta, det vet jag inte.

      Radera
  4. Jeg har heller ikke hørt om denne boken, men googlet den og det virker som en bra historie :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en trevlig bok, även om inte precis allt var så troligt. :)

      Radera
  5. Gillar henne som programledare, men har nog inte läst henne. Ska bli spännande att läsa vad du tycker när du läst klart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser nog för lite på tv, för jag har nästan aldrig sett något program med henne. :)

      Radera
  6. Låter som ett annorlunda upplägg. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om det var så annorlunda egentligen, men trevlig var den. :)

      Radera
  7. Har inte läst något av Hjulström, men smakbiten gör mig nyfiken. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första jag läser av henne, men det kan nog bli fler. Skön underhållning. :)

      Radera
  8. Tack för smakbiten: Det här tycker jag är den bästa boken av Hjulström.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju bara läst den här, men vill nog läsa den andra boken om Frida Fors också, och den där som verkar mer deckaraktig kan kanske vara spännande.

      Radera