lördag 22 februari 2014

Rapsbaggarna


Rapsbaggarna
av Karin Brunk Holmqvist

Ett litet lästema som jag kom på för ett tag sedan är att läsa en bok från alla Sveriges landskap. Jag måste erkänna att jag inte kan placera landskapen på kartan heller, så om jag lär mig det på köpet så vore det ju bra. Alltså, jag kan de sydligaste och de nordligaste, men de på mitten är ju en enda röra. ;-)

Urvalet blev som det blev. Jag har i första hand valt ut böcker som jag redan hade och ändå hade tänkt läsa. Så vissa landskap kommer representeras av klassiker, andra av ganska nya ungdomsböcker, ett par av deckare och allt vad det nu blev. Först ut är Skåne, som fick representeras av Karin Brunk Holmqvists "Rapsbaggarna". Och jo, jag visste redan var Skåne ligger.

Tidigare har jag läst "Potensgivarna" av samma författare. Den handlar om två gamla systrar som bor utan moderna bekvämligheter. "Rapsbaggarna" handlar om två gamla bröder som bor utan moderna bekvämligheter. De får höra att deras gamla föräldrahem ska bli behandlingshem för kvinnliga alkoholister. Vad hade deras föräldrar tyckt om det egentligen? Och det är inte bara det som händer i byn. Plötsligt börjar folk från när och fjärran flockas på rapsfältet precis bakom brödernas lilla stuga. Mystiskt.

Ganska kul historia, men jag vet inte, jag tyckte väl inte att den var så bra egentligen. Människorna kändes inte verkliga, och jag störde mig på att tempus byttes hur som helst. Det är väl ändå ganska grundläggande att hålla koll på det i en bok? Men om man bortser från det så var det en trevlig bok.

2 kommentarer:

  1. Jag kan inte heller alla Sveriges landskap! Men man kan inte kräva att vi finlandssvenskar kunde också dem alla, jag har tillräckligt svårigheter med alla finska landskap. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är ursäktad. ;-) Men jag är svensk och bor i Sverige, så jag borde verkligen kunna dem. De finska landskapen kan jag inte alls.

      Radera