söndag 20 oktober 2013

En smakebit på søndag (vecka 42)

Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Jag läser fortfarande i samma bok som förra helgen. Kan hända att jag läser ut den idag. Det är ganska mycket kvar, men det är också en dag utan andra planer. Och det är en spännande bok.

Med tanke på veckans mest omtalade boksläpp och signering så kan väl den här smakbiten passa bra. Återigen en tillbakablick till 80-talet, och när man har kommit så här långt i boken förstår man vad tillbakablickarna har för syfte.
Det krävs inte fler genomgångar av den musik som gällde den sommaren, nog sagt om man slår fast att The Smiths inte var det som gällde. Om Henrik och Björn hade haft högre status skulle möjligen hela gänget ha kunnat dra runt och skandera: "It's death for no reason and death for no reason is murder", men nu var det inte så. I backspegeln var Henrik och Björn förstås de som var hippast och mest London, men vad hjälpte det då? Ingenting. De var bönder och konstiga i huvudet.
[...]
Om gänget var samlat på stranden för att grilla korv och dricka folköl, så åt inte Henrik och Björn någon korv eftersom allt kött är mord. Om "Forever Young" med Alphaville gick på Joels bergsprängare satt de och hånflinade åt den infantila texten på dålig engelska och jämförde med den största nu levande poeten: Stephen Patrick Morrissey.
(John Ajvide Lindqvist, "Människohamn", s. 203-204)

15 kommentarer:

  1. Jag tyckte väl att jag kände igen denna från förra veckan ;)

    SvaraRadera
  2. Aha, det är nog därför jag känner igen namnet The Smiths :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dessvärre får jag nog erkänna att bandet The Smiths är helt okänt för mig (namnet Morrisey däremot känner jag igen :)).

      Radera
    2. Jag tänker alltid att de är svåra att undvika, men så är det kanske inte alls. :-)

      Radera
  3. Tusen takk for smakebiten:-)

    SvaraRadera
  4. Ja, det var ju en passande smakbit :-) Tack för den!

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Jag kan rekommendera den. (Ja, den är utläst nu.) :)

      Radera
  6. Liker virkelig ikke The Smiths, ugg, men det gjør kjæresten:) Takk for smakebiten! Ha en fin søndagskveld!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan nog gilla den här boken om man inte gillar The Smiths också. ;-)

      Jag är inte direkt ett fan själv, men brukar gilla låtarna när jag hör dem.

      Radera