söndag 13 oktober 2013

En smakebit på søndag (vecka 41)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Jag började läsa den här boken sent igår och har bara läst några sidor. Kan inte påstå att jag ens har kommit in i den, men jag utgår från att den är bra - det är ju John Ajvide Lindqvist! Det verkar börja med en tillbakablick på huvudpersonerna tjugo år tidigare. Tror jag.
De höll varandra i handen.
Han var tretton och hon var tolv. Om någon i gänget fick syn på dem skulle de dö på fläcken. De smög genom granskogen, uppmärksamma på varje ljud och varje rörelse som om de var ute på ett hemligt uppdrag. På sätt och vis var de väl det: de skulle bli ihop, men det visste de inte ännu.
(John Ajvide Lindqvist, "Människohamn", s. 12)

28 kommentarer:

  1. Denna tyckte jag var bra och läskig :)

    SvaraRadera
  2. Denne har jeg vært på nippen til å kjøpe flere ganger men så har det ikke blitt til,kanskje jeg skulle kjøpe den neste gang jeg kommer over den. Tusen takk for smakebiten:)

    SvaraRadera
  3. Denna har jag läst, minns inte jättemycket av den mer än att jag tyckte att den var bra om än lite konstig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inte kommit så långt i den än, men jo, lite konstig är den nog. :)

      Radera
  4. Menneskehavn står på min leseliste ser jeg. Jeg måtte slå opp navnet Ajvide fordi det hørtes så kjent ut. Men det var Mia Ajvide jeg hadde lest en bok av :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väl gifta, tror jag. Jag har hennes "Mannen som föll i glömska", men har inte läst den än.

      Radera
  5. Ajvide brukar ju vara bra, förstår inte varför jag inte läst den här? Nåja, det kommer nog rätta till sig så småningom :) Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåt skumt är det. Den har stått oläst här i flera år, trots att jag älskade både Låt den rätte komma in och Hanteringen av odöda.

      Radera
  6. Jeg har ikke lest noe av Ajvide, men har hørt om Menneskehavn. Den skal jeg sjekke ut, takk for tips og smakebit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt den rätte komma in och Hanteringen av odöda är också jättebra! :)

      Radera
  7. Sier som Beathe, at den har jeg mange ganger nesten kjøpt:) Kjempebra smakebit! Takk for den! Ha en hyggelig søndag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Har du läst nån av hans andra böcker?

      Radera
  8. Jeg elsker John Ajvide Lindqvist! Denne fikk meg til å grøsse langt nedover ryggen. Kos deg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fortfarande inte kommit så långt i den, men den är riktigt spännande!

      Radera
  9. Har inte läst något av den författaren. Kanske borde jag göra det :)?.

    SvaraRadera
  10. dette tror jeg er en spennende bok, forfatteren er dyktig.

    SvaraRadera
  11. Ser at den fikk terningkast 5 og 6 av norske aviser. Fikk litt Nattefokk følelse når jeg lest om den. Takk for smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske en del. Fast Johan Theorin går väl mer åt deckarhållet och John Ajvide Lindqvist mer åt skräck och övernaturligt. Jag har inte läst Nattfåk, bara den första boken i den serien.

      Radera
  12. Den här författaren inbillar jag mig skriver för läskiga saker för min smak (har bara läst en novell av honom) :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det den med liket som någon går och tittar på? Den är jättehemsk!

      Radera
  13. Jag tycker mycket om Ajvide, men den här har jag inte läst. Minns att jag haft den hemma från biblioteket, men sen varit tvungen att lämna tillbaka den för att jag inte hunnit läsa. Och nu hade jag faktiskt glömt bort boken, så tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det är ju typiskt. Jag brukar alltid låna massor på biblioteket, men ofta lämnas hälften tillbaka oläst.

      Radera