fredag 1 februari 2013

SUB och en bok

Det är den första februari och jag har förstås räknat min SUB idag. 1122 böcker nu. Kan jag skylla på att jag har böcker från tre olika bibliotek hemma?

Jag ser att många norska bloggar deltar i något som kallas "Boken på vent", där man varje vecka skriver något om böcker som man har tänkt läsa i framtiden. Lite inspirerad av det tänker jag börja skriva något om en bok ur SUB:en varje gång jag räknar min SUB.

Den här månaden blir det en bok som jag köpte på second hand för ett par år sedan. Exakt var och när minns jag inte. En kvalificerad gissning är Emmaus vid Backaplan ... någon gång. Jag hade väl för mig att jag hade hört titeln, eller också hade jag inte gjort det. Den var i alla fall i ganska fint skick och kostade inte många kronor. Sedan dess har den bara stått här i en bokhylla och jag har inte tittat närmare på den. För två veckor sedan var jag på bio och en trailer innan handlade om den nya filmen Cloud Atlas. Men, tänkte jag, den boken har jag ju! Och jag hade ingen aning om att den utspelar sig i olika tider, bl.a. i framtiden. Men av filmtrailern att döma så gör den det. Verkar ganska spännande egentligen. Jag borde kanske läsa den?


Och nu när jag ska blogga om boken så upptäcker jag att jag redan har använt etiketten David Mitchell i bloggen. Och jag har väl aldrig bloggat om den andre David Mitchell, även om jag tycker att han är rolig? Men nu vet jag var jag hade sett bokens titel tidigare - i det här inlägget förstås! Det fick mig att skratta.

1 kommentar: