söndag 3 februari 2013

En smakebit på søndag (vecka 5)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Idag läser jag en deckare som jag har läst ett par gånger tidigare, men det var länge sedan. Och nu kommer den ju på bio i mars. Det blev visst en lång smakbit, men jag tycker att det här samtalet är så roligt.

- Arma, ovetande barn! Du känner alltså inte till den stora hemligheten i Ejes liv? Du vet inte att han i grund och botten är en pervers typ, som formligen stinker av morbida böjelser. Sanningen att säga, så för han ett misstänkt dubbelliv - doktor Jekyll och Mr Hyde, you know.
- Likheten är slående, konstaterade Rutger skrattande. Licentiat Bure och herr Ejnarskog. Simsalabim!
Eftersom jag förstod mindre och mindre vände jag mig direkt till dubbelmannen i fråga:
- Vad är det här? Blir du galen när månen skiner och rusar ut och biter unga flickor? I så fall ska jag på det bestämdaste be att få slippa sova vägg i vägg med dig. Eller har du vid något tillfälle försökt strypa den rare och oförarglige Carl Herman?
Einar stönade.
- Det är väl inget annat att göra än att klämma fram den hemska sanningen. Fast jag tycker att det är rasande ofint av er att sprida mitt dåliga rykte ända till Uppsala. Saken är den att jag - hm - att jag förra året gav ut en detektivroman.
(Maria Lang, "Mördaren ljuger inte ensam", s. 13)


18 kommentarer:

  1. Där ser man vad tiderna förändras. Nu är det ju ingen skam att ge ut en deckare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det kan man väl inte direkt påstå att det skulle vara. :-D

      Tror att Lang skojar lite med att hon ju också skriver sina deckare under pseudonym.

      Radera
  2. Artig å lese utdraget på svensk, når jeg for kort tid siden leste boken på norsk. :) Jeg tror ikke Silke gir ut absolutt alle bøkene til Lang i kronologisk rekkefølge, jeg lurer på om de har hoppet over en eller to i starten nå i nyutgivelsene sine. Så kanskje jeg skal prøve å få tak i dem på svensk? Hmm, dette må jeg dobbeltsjekke.
    God søndag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns över 40 stycken på svenska, så Silke ger nog bara ur ett urval. Jag tror att de har gett ut del 1, 3 och 5 i Norge. Se där, de har visst en fjärde nu, som är nr 6 i den svenska ordningen.

      Radera
  3. Jeg elsker Maria Lang sine bøker og denne leste jeg i fjor. Tusen takk for smakebit:-) Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var länge sedan jag läste något av Maria Lang sist, men jag gillade dem förr i alla fall.

      Radera
  4. Jeg har til gode å lese bøkene til Maria Lang, men filmen fikk jeg veldig lyst til å se! Ha en fin søndag videre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De verkar ha fått till bra femtiotalsmiljöer. :) Men jag har inte riktigt förstått om någon av dem kommer visas på bio eller om det bara blir tv-visning.

      Radera
  5. Jeg har falt helt for Maria Lang og har lest alt jeg kunne komme over av hennes bøker. (Det ble gitt ut en del i Norge på 50 og 60 tallet og så har Silke forlag begynt å gi ut noen på nytt nå). Jeg gleder meg til å se film av en av bøkene! Takk for tips og ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett de nya norska utgåvorna i flera bloggar. Omslagen är väldigt fina. De flesta av de jag har är pocketböcker från 70-80-tal - inte så vackra att se på kanske.

      Radera
  6. Den här läste jag i somras och blev överraskad över hur charmig den var. Måste ju se den på film!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det måste ses! Ska visst bli sex filmer. Undrar om det blir som man gör med t.ex. Wallander och Beck, att någon går på bio och alla på tv.

      Radera
  7. Jeg har to av henne liggende...Fine å ha til en stund man vil lese god lett krim.:)

    SvaraRadera
  8. Gleder meg å bli kjent med Lang som forfatter har noen bøker av henne liggende hjemme:) Blir veldig spennende og lese litt gammel svensk krim:) Takk for den lange men gode smakebiten! Ha en fin mandag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hade glömt att böckerna hade en del humor i sig så jag var bara tvungen att välja en sån smakbit. :)

      Radera