söndag 24 februari 2013

En smakebit på søndag (vecka 8)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Jag borde väl egentligen läsa ut månadens läsecirkelsbok, men varför inte börja läsa om Sagan om Isfolket i stället? Det var faktiskt över tolv år sedan sist.
- Isfolket, sa han dröjande, medan de andra lyssnade spänt. Alla var färdiga med maten, men de förblev sittande, höll sig kvar i den mänskliga gemenskapen. - Isfolket är en legend. Trollkunniga skulle de vara, avlade av ondskan. Jag förmodar, att du har hört om Tengel, Isfolkets onda ande!
- Men herr Benedikt, då! utropade den ena kvinnan gällt, den andra korsade sig. Drängen reste sig och satte sin kniv i väggen över dörren.
(Margit Sandemo, "Trollbunden", s. 52-53)


12 kommentarer:

  1. Jag har i evigheter varit sugen på att läsa denna serie. Alla jag vet som läst den tycker att den är jättebra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är kanske inte så välskriven, men jag håller med om att den är jättebra! :)

      Radera
  2. Har hört mycket om denna serie men aldrig läst den själv. Är det inte hur många böcker som helst? Jag brukar ha problem med att avsluta en trilogi så det kanske inte är något för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är 47 delar. Och sedan fortsätter berättelsen i två andra serier på 15 och 20 böcker till. ;)

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Kanske det kunde gå att övertyga dottern att prova den här serien...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde gå. :)

      Har du läst dem själv?

      Radera
  4. Ett tag var det ju de här böckerna man bara måste läsa ännu en av..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Speciellt första gången man läste dem och det var jättespännande att se vad som skulle hända. Nu vet jag ju. :)

      Radera
  5. Någon gång måste jag helt enkelt försöka hitta alla delar i den här serien och läsa den :)

    SvaraRadera
  6. Ahhh...walking down memory lane! :) Jeg leste denne serien for over 20 år siden, og de var min første store leseopplevelse. Men jeg er usikker på om jeg ville likt bøkene like godt i dag som jeg gjorde den gang?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antagligen inte, men de har ju ett nostalgiskt skimmer över sig eftersom man har läst dem förr.

      Radera