söndag 17 februari 2013

En smakebit på søndag (vecka 7)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Under söndagen kommer jag få besök av min bror och hans barn, men jag tänkte också läsa lite i en bok om en tonårig tjej från en mennonitkoloni i Mexico. Det verkar som om det kommer vara en ganska rolig bok, men det vet jag inte säkert förrän jag har läst lite mer i den.

Här förklarar Irma hur det kommer sig att en grupp mennoniter bosatte sig i Mexico.
They'd been offered this land for cheap and they decided to accept the offer and move everyone from their colony in central Canada down to Mexico where they wouldn't have to send their kids to regular school or teach them to speak English or dress them in normal clothing. Mennonites formed themselves in Holland five hundred years ago after a man named Menno Simons became so moved by hearing Anabaptist prisoners singing hymns before being executed by the Spanish Inquisition that he joined their cause and became their leader. Then they started to move all around the world in colonies looking for freedom and isolation and peace and opportunities to sell cheese.
(Miriam Toews, "Irma Voth", s. 12)

22 kommentarer:

  1. Interessant smakebit. Ha en fin søndag.:)

    SvaraRadera
  2. Takk for smakebiten! Virker som en interessant bok:) Ha en fin søndag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas du hade en fin söndag själv. :)

      Radera
  3. Takk for smakebiten. Det er alltid interessant å lese om disse spesielle sektene/samfunnene som overlever i dagens moderne verden. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De verkar vara ganska speciella ja! Jag vet faktiskt inte så mycket om mennoniter, men kanske man får lära sig mer i boken.

      Radera
  4. Låter som en intressant bok. Och lite sarkasm tycker jag mig ana :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, huvudpersonen tycker kanske inte att deras sekt är helt normal. ;)

      Radera
  5. Tusen takk for smakebiten og som de andre over her så synes jeg dette viker som en interessant bok. Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hann inte läsa så mycket i den igår, men jag tror den kommer vara intressant. :)

      Radera
  6. Dette var en utrolig spennende smakebit, tusen takk for tipset :)

    SvaraRadera
  7. takk for fin smakebit. dette er en ukjent forfatter for meg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände inte heller till henne, men läste en positiv recension som fick boken att verka intressant.

      Radera
  8. Så spennende, takk for smakebiten! :) Har ikke hørt om boka eller forfatteren før, men den virket veldig interesant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inte heller hört talas om författaren innan jag såg en recension av den här boken, men hon har visst gett ut fler böcker.

      Radera
  9. Det måste vara en intressant bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag att den kommer att vara. :)

      Radera
  10. En interessant smakebit, meen jeg måtte slå opp Mennoitter på norsk for å finne ut hvilken gruppe det var snakk om :-) Jeg håper du liker boken, hvis den er morsom høres det ut som en fantastisk kombinasjon!
    Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att den är rolig. :) Och författaren är själv uppvuxen som mennonit (fast i en relativt liberal familj) så hon lär ju känna till miljön. :)

      Radera
  11. Tack för smakbiten. Det verkar vara en intressant bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror den är intressant. Det verkade så på recensionen jag läste nånstans.

      Radera