söndag 10 februari 2013

En smakebit på søndag (vecka 6)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Den här helgen har jag börjat läsa Lars Amund Vaages Brageprisbelönta roman om sin autistiska dotter. Jag har inte läst så mycket av den hittills, men det verkar vara en bra bok.

Så trudde eg ho skulle leva godt, i tråd med sitt vesen, i nær kontakt med vener og familie. At ho skulle finne fred eller ei slags lukke. Eg veit ikkje om ho har funne det. Eg veit ikkje om ho kan greia slikt. Eg veit så lite om henne. Korleis kan eg skriva då?
(Lars Amund Vaage, "Syngja", s.14)


32 kommentarer:

  1. Har hørt mye positivt om denne boken og har den på den eviglange listen min. Ha en fin dag og kos deg med boken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Känner till det där med eviglånga boklistor. ;)

      Radera
  2. Dette er en kjempebra, nydelig bok. Jeg har skrevet om den på bloggen min. Gled deg til å lese videre, selv om det ikke er særlig mye glede her.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst ut den än, men så långt tycker jag också att det är en fin bok.

      Radera
  3. Läser du på nynorsk? Bokmål hade jag nog klarat, men nynorsk går inte alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Jag tycker att danska är svårt, men norska är jag ganska van vid så det är inga problem. Kan behöva slå upp något ord ibland, om jag orkar. ;)

      Radera
  4. Dette er en bok jeg på en og samme tid både har lyst til og ikke lyst til å lese - temaet er så heavy. Har barn selv og jeg kjenner at det kan bli veldig følelsesladet å lese boken, iallefall med det første.

    Takk allikevel for fin smakebit : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inga barn, så jag vet inte riktigt vad föräldrar klarar och inte klarar av läsning. Men jag tycker inte att Vaage skriver så att det blir så tungt, eller _för_ tungt, hittills i alla fall.

      Radera
  5. Den har jeg hørt mye om. Og jeg hørte forfatteren fortalte om boka i et radioprogram. Jeg likte så godt det han fortalte om skriveprosessen osv. Den skal jeg helt klart lese. Takk for smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han skriver mycket om sina tankar om att skriva boken eller inte, och hur han i så fall ska skriva, i boken också.

      Radera
  6. Denne boken har jeg lyst til å lese, takk for smakebiten! For ikke lenge siden leste jeg "Skuggen og dronninga", den anbefales :)

    SvaraRadera
  7. Kunne tenkt meg å lese denne, høres både fin og sår ut:) Takk for fin smakebit!:) Ha en herlig søndag!

    SvaraRadera
  8. Denne virker veldig interessant! Spennende og viktig tema! (Og vanskelig) Tusen takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den! Jag läste en recension av den i en dagstidning och var bara tvungen att läsa boken. :)

      Radera
  9. Denne fine boka fikk jeg til jul av min kjære, og den ligger og venter utålmodig på meg i bokhylla:) Takk for en fin liten smak på den!

    SvaraRadera
  10. Det där verkar vara en stark bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det. Handlar mycket om hur föräldrarnas liv har påverkats av deras dotters (hon är vuxen nu) funktionshinder.

      Radera
  11. Jeg likte denne boka godt og har skrevet om den på bloggen min.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste jag gå in och läsa sedan. :)

      Radera
  12. Intressant bok men är osäker på om jag klarar av att läsa den på norska. :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får hoppas att något svenskt förlag tar sig an den då. Den fick Bragepriset, som får mycket publicitet, så helt otroligt är det ju inte. :)

      Radera
  13. Låter som en väldigt intressant bok!

    SvaraRadera
  14. Så vakkert og sårt!! Er imponert over at du leser på nynorsk, er ikke så glad i det selv må jeg innrømme!! Hilsen Anette :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att nynorsk är vackert, men så har jag ju heller inga traumatiska minnen från tråkiga nynorsklektioner i skolan. ;-)

      Radera
  15. Takk for fin, og litt sår!, smakebit!
    Denne boka SKAL jeg lese før påske!
    Ønsker deg en glad dag!
    Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Hoppas du får en fin lässtund med boken.

      Radera
  16. Akkurat som Tone har jeg hørt forfatteren selv snakke om boken på radio, det gav meg virkelig lyst til å lese Syngja. Sitatet ditt bare forsterket det ønsket, Marika. Så tusen takk for det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många stycken i "Syngja" som kunde ha blivit bra smakbitar. :)

      Radera