torsdag 22 november 2012

In Cold Blood


In Cold Blood
av Truman Capote

Det här är ju en klassiker, så det känns bra att äntligen ha läst den. Det är också en riktigt bra bok. Man får väl antagligen kalla den dokumentärroman, precis som "Doktor Romand" som jag läste nyligen. "In Cold Blood" är baserad på intervjuer med folk som var inblandade i fallet och folk i den lilla stad där det hela utspelade sig, men jag antar att några detaljer måste vara påhittade. Samtal och sånt kan väl folk inte ha kommit ihåg exakt.

Boken handlar om ett mordfall i Kansas 1959, som väl borde ha fått en del publicitet. Men det verkar ändå som om Truman Capote intresserade sig för det efter att ha läst en väldigt kort notis om händelsen, så det kanske inte var så mycket om det i rikstäckande media ändå. Familjen Clutter - far, mor och två tonårsbarn (det fanns även två äldre döttrar, men de bodde inte hemma längre) - hittades bundna och ihjälskjutna. Varför? Det var en förmögen familj, men det var välkänt i området att de bara hade småsummor i kontanter hemma, eftersom Herb Clutter var en varm anhängare av checkar. Så vem kunde ha gjort något sånt här, och vilket var motivet?

Parallellt med beskrivningar av familjen Clutters sista dag i livet, och så småningom det lilla samhällets reaktioner på det oerhört brutala mordet och poliserna som har ganska lite att gå på i jakten på de skyldiga, får man också följa de båda mördarna. Läsaren vet redan från början vilka de är. Dick Hickock och Perry Smith. Två män i trettioårsåldern som redan hade begått en del mindre brott och som väl hade räknat med betydligt större utdelning när de planerade morden och stölderna på Clutters gård.

Det låter kanske lite sjukt, men man förstår mördarna. Inte så att man tycker att det var bra att de begick morden förstås, men att det är en tragedi för samtliga inblandade. Nu har jag ju läst många mordhistorier den här månaden och när det gäller de verkliga så får jag en känsla av att det där var väl onödigt. Jag ska inte avslöja mer om "In Cold Blood" (vill man veta mer är det lätt-googlat) men man får en förklaring som man väl får acceptera. Jag har mycket lättare att förstå det här än morden i "Doktor Romand". Jag pratar inte om motivet egentligen, utan helt enkelt att det blev som det blev. Men ändå, ett fruktansvärt onödigt brott.

2 kommentarer:

  1. Och den här var det många, många år sedan jag läste. Riktigt ruggig tyckte jag då och inte blev den mindre ruggig efter att jag såg filmen (i svartvit). Bra litteratur och så gillade jag att den byggde på ett verkligt fall.
    Nu spottar författarna ur sig deckare och thrillers på löpande band men ofta kan de inte mäta sig med "klassikerna" i genren, som nog Capotes bok kan räknas till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste inte att det finns en film. Låter spännande.

      Jag tyckte att en kul detalj är att Harper Lee hjälpte till med att samla in material till den här boken, och att en av karaktärerna i "To Kill a Mockingbird" ska vara baserad på Capote. :)

      Radera