söndag 11 november 2012

En smakebit på søndag (vecka 45)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Jag håller fortfarande på och läser böcker på temat mord. Nu läser jag en roman om en ung lärare på Tasmanien. Hon har ett förhållande med pappan till en av sina små elever. Familjen bor bara tillfälligt på orten, eftersom älskarens fru har skrivit en bok om ett berömt mord i området. Jag har läst ungefär halva boken och är väl inte särskilt imponerad. Mest spännande är nog att det utspelar sig på Tasmanien. Men allt kan ju falla på plats i andra halvan av romanen, det vet jag inte än.

 Det var ingen överdrift att säga att många blev tagna på sängen när mrs Marnes roman om det i verkligheten begångna brottet utkom: "De döda kunde väl få vila i frid!" var den allmänna inställningen, eller mer exakt: "Nu har hon allt öppnat en riktig Pandoras ask!"
(Chloe Hooper, "Ett barns bok om mord", s. 47)

 

16 kommentarer:

  1. Håper den tar seg litt opp etterhvert,blir spennende å høre når du er ferdig med den. Ha en fin søndag videre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag fick lite mer rätsida på plotten i alla fall. :)

      Radera
  2. Håper også den tar seg opp etterhvert:)
    Takk for smakebiten!
    Ønsker deg en god søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)

      Den blev ganska okej till slut.

      Radera
  3. Ja, kanskje boken blir bedre etterhvert!
    Takk for smakebit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstod åtminstone mer vad författaren menade så småningom. ;)

      Radera
  4. Synd at boken ikke svarer til forventningene. Håper at den blir bedre.

    God søndag!

    SvaraRadera
  5. Tasmanien låter verkligen som en spännande miljö :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var intressant att läsa om ön och dess bakgrund som fängelse-ö. Det handlade ganska mycket om det faktiskt. Det skulle jag gärna läsa mer om.

      Radera
  6. En fin smakebit. Og en ganske så forståelig reaksjon!
    Det hørtes spennende ut å lese om Tasmania. Jeg leste nettopp en bok derfra; "Fyrvokterens kone" av Karen Viggers. Det er en stille og rolig roman, men ganske fin.

    Jeg håper du synes boken du leser blir bedre etterhvert! Og jeg ønsker deg en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den boken antecknar jag. Jag läser gärna mer om Tasmanien. Tack för tipset! :)

      Radera
  7. Boka hadde en veldig spennende tittel! Synd at den ikke tilsvarer forventningene helt. Plottet høres i alle fall interessant ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev lite bättre till slut. :)

      Originaltitel är "A Child's Book of True Crime" som passar lite bättre, men det finns väl inte riktigt någon svensk term för "true crime".

      Radera
  8. Det var en meget spesielt tittel på boken du holder på med nå, Marika. Jeg håper du føler boken tar seg opp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, till slut fick jag lite ordning på vad som hände. :)

      Den engelska titeln är bättre - "A Child's Book of True Crime". Det är inte en barnbok, men den handlar både om barn/barndom och ett mordfall (och en bok om det mordfallet).

      Radera