lördag 12 juni 2010

Människor det varit synd om


Människor det varit synd om
av Kalle Lind

Namnet Kalle Lind lät lite bekant, och nu när jag kollade upp honom så inser jag att han förstås har varit med i olika radioprogram som jag har hört. Dessutom är han en av författarna bakom julkalendern Skägget i brevlådan. Ahaa, men då vet jag ju.

"Människor det varit synd om" är en humorbok, lite i stil med Filip och Fredriks "100 höjdare" kan man säga. Kalle Lind har letat upp (eller mer troligt, samlat ihop vad han råkat hitta) folk som det någon gång har varit ganska synd om. Det var t.ex. synd om Carola när hon utsattes för ett o-roligt skämt i nåt gammalt Hagge Geigert-program. Det var också synd om Carolas fans, som fick slava för henne utan minsta tack. Och det var synd om Jack Vreeswijk, vars far som genererade en del pinsamma löpsedlar under Jacks barndom. Och så klart var det synd om Siegfried & Roy-Roy. Han blev ju faktiskt biten i huvudet av en tiger. Annars är de flesta fallen från Sverige.

Det är en väldigt rolig bok. Jag tänkte att den nog kunde vara ganska kul, men jag skrattade högt åt många av texterna. Inte av skadeglädje (faktiskt), utan för att det är roligt skrivet. En bok som verkar likna den här, "Människor som gått till överdrift", har nyligen kommit ut. Jag måste nog läsa den också. Låter ju ännu roligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar