lördag 9 januari 2010

Meningslös lässtatistik för 2009

Antal lästa böcker: 240
Det är ganska genomsnittligt. Egentligen kan man säga att det var mindre än vanligt. Jag läste extremt mycket böcker under sommaren, när jag var sjukskriven i närmare två månader, så jag måste ha läst ganska få under någon annan period.

Månad då jag läste mycket: Juli, 37 böcker.
Månad då jag läste lite: November, 9 böcker.

Språk:
Svenska: 152 (63%)
Engelska: 66 (28%)
Norska: 21 (9%)
Tyska: 1 (0%)


Jag delar upp topplistorna i seriealbum och andra böcker, helt enkelt för att serieförfattarna inte skulle dominera helt. Sammantaget läste jag böcker av 131 olika författare eller "författarteam". Då räknar jag inte med novellsamlingar/antologier med massor av författare.

Dessa författarna läste jag flest böcker av:
1. Ester Ringnér-Lundgren (18)
2. Jahvisten m.fl., Maria Gripe, Margit Sandemo (5)
3. Camilla Gripe, Sigge Stark (4)

Dessa författarna läste jag flest serier av:
1. Akimi Yoshida (16)
2. Tsugumi Ohba/Takeshi Obata (9)
3. Natsuki Takaya (5)
4. Rumiko Takahashi (4)

Ester Ringnér-Lundgren skrev under flera olika namn, som jag har räknat ihop här. "Jahvisten" är en av de som skrev Moseböckerna, jag kommer inte ihåg vad de andra kallas. Man vet ju inte vilka det var egentligen, men om man tittar på stilarna så kan man visst se att Moseböckerna är sammanfogande av flera olika författares verk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar