söndag 24 januari 2010

Allt jag rör vid försvinner


Allt jag rör vid försvinner
av Henrik Bromander
Illustrerad av Anneli Furmark, Kolbeinn Karlsson, Petter Sjölund, Calle Thörn, Hanna Peterson, Pontus Lundkvist, Carl Hedsved, Marcus Ivarsson, Simon Gärdenfors, Jonas "Pike" Dahlström, Marcus Nyblom, Sandro Müntzing, Nanna Johansson och Anders Végh Blidlöv

Jag har läst seriealbum av Henrik Bromander tidigare, men då har han både skrivit manus och tecknat själv. Den här gången har han skrivit, men låtit många olika tecknare illustrera de olika novellerna. Men trots det blir det inte spretigt. Jag tycker man märker att allt kommer ur Bromanders huvud. Jag tror att det ligger en obehaglig stämning över varenda en av berättelserna. Det är inte så lätt att läsa, men det är mycket bra. Det handlar om ganska vanliga, lite ensamma, människor som råkar ut för hemska saker. En del av händelserna är ganska vardagliga, som att tycka att man gör bort sig i en affär, men i andra noveller kan det handla om att bli totalförlamad eller att kriget kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar