söndag 27 juni 2004

Legends



Legends
av Terry Pratchett, Anne McCaffrey, George R. R. Martin, Tad Williams, Robert Jordan, Stephen King, Terry Goodkind, Orson Scott Card, Robert Silverberg, Ursula K. Le Guin och Raymond E. Feist
Redigerad av Robert Silverberg

"Legends" innehåller berättelser av elva fantasyförfattare, skrivna speciellt för den här samlingen. Berättelserna utspelar sig i de världar som författarna brukar skriva om. En Discworldberättelse av Terry Pratchett, en Wheel of Time-berättelse av Robert Jordan etc. Vissa av historierna har dock kommit ut i annan form senare, både Jordans "New Spring" och Terry Goodkinds "Debt of Bones" finns som egna romaner. Troligen aningen förlängda i så fall. Idén bakom samlingen är väl att man ska kunna få små smakprov på författare man är nyfiken på, och på köpet få läsa historier av författare man kanske inte alls har tänkt läsa innan.

Den av berättelserna jag fastnade mest för var den av Orson Scott Card. En Alvin Maker-berättelse. Eftersom det har tagit mig flera år att läsa "Legends" så har jag sedan dess hunnit läsa alla de fem Alvin Maker-böcker som finns. De är väldigt bra, särskilt de första två. Robert Jordans böcker hade jag redan läst några av, och några av Terry Pratchett också. Jag kan tänka mig att läsa mer av de två författarna. Annars var det väl Stephen King och kanske George R. R. Martin som var mest intressanta. Jag har förstås läst många böcker av King, men inga av Dark Tower-böckerna. Kanske borde. Å andra sidan har jag absolut tillräckligt med böcker att läsa utan att jag ska behöva börja på en massa oändliga fantasyserier också...

Jag tycker förresten att förlagen har trasslat till det här med Legendsböckerna. Det här är alltså en bok om man läser den inbunden. I den brittiska pocketutgåvan har de delat upp boken i två volymer. Det är dem jag har läst och som bilderna här ovan föreställer. Den amerikanska pocketutgåvan består istället av tre volymer. Krångligt värre. Dessutom finns det en "Legends II", som är en helt annan bok med andra berättelser i, bl. a. av Neil Gaiman och Diana Gabaldon. Och Orson Scott Card medverkar i den också. Det är de tre jag har lagt på minnet. Har inte läst den boken. Än.

5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Føler meg litt lei av fantasy selv, særlig sånne serier som handler om bondesønner som blir helter - gjesp!

    Hm, var dette innlegget jeg tok vekk - men hadde klart å skrive en ordfeil ;)

    SvaraRadera
  3. Hihi, du legger ut innlegg jeg har tatt bort også? ;)

    SvaraRadera
  4. Jag har ingen spärr på kommentarerna. :)

    SvaraRadera
  5. Blir inte så mycket fantasy läst. Fast det finns nog bra serier (tror jag), i alla fall böcker jag skulle vilja läsa.

    SvaraRadera