tisdag 15 juni 2004

Fantomen - Sy Barry söndagsäventyr 1962-1964, 1964-1966



Fantomen - Sy Barry söndagsäventyr 1962-1964
Fantomen - Sy Barry söndagsäventyr 1964-1966
av Lee Falk
Illustrerade av Sy Barry

Nu kan jag tänka mig att Kristin blir en smula överraskad. :) Jag brukar då inte läsa Fantomen. Kristin har förresten det första av de här albumen, signerat av Sy Barry, vet jag. Det var nämligen jag som fixade det åt henne på Bokmässan. Så jag har faktiskt skakat hand med Sy Barry.

Just nu säljer de en del seriealbum billigt på Rusta (källan till bra litteratur...), bl. a. de här två. Jag tänkte att det kunde ju vara kul att läsa, så jag köpte dem. Jag tror inte jag behöver förklara närmare vem Fantomen är eller vad berättelserna (det är fyra stycken i varje album) handlar om. I stort sett kämpar han mor skurkar, i en räddar han istället en gorilla, och i en läser han i krönikeböckerna om hur en förfader kämpar emot skurkar.

Det här ska visst bli en lång serie, där alla äventyr som Sy Barry tecknat ska samlas. Jag har sett del tre i en bokhandel, men till ett helt annat pris än de 29 kr styck jag betalade för dessa.

Jag läste Fantomen ibland när jag var liten och tyckte att det var rätt bra och spännande. Blev väl inte riktigt lika imponerad den här gången. Visst, det är helt okej underhållning och jag gillar själva idén, men jag tror att jag uppskattade historierna mer när jag var yngre.

En lite irriterande bieffekt av läsningen var att jag fick den där Trazan & Banarne-låten, "Fantomens brallor", på hjärnan. Ännu mer irriterande är att jag inte kan dem längre. Ska ta mig sjutton ta och köpa skivan bara för det. Nöjda nu?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar