måndag 3 maj 2004

Tulpanfeber


Tulpanfeber
av Deborah Moggach

Amsterdam på 1600-talet. Sophia är gift med Cornelis Sandvoort, en man som är mycket äldre än henne, men han är rik och har hjälpt henne och hennes familj ur fattigdomen. Hon är egentligen ganska nöjd med sitt liv, bortsett från att hon efter flera års äktenskap inte har något barn. Så beställer Cornelis ett porträtt av sig och sin hustru, och Sophia inleder ett passionerat kärleksförhållande med konstnären, Jan van Loos. Plötsligt står hon inte längre ut med Cornelis, och Sophia och Jan börjar planera hur hon kan bli kvitt honom. De behöver pengar och bestämmer sig för att försöka skaffa kapital genom att spekulera i tulpaner. Folk är som galna i tulpaner och kan betala enorma summor för vissa typer av lökar. Och det är inte det enda Sophia och Jan trasslar in sig i...

Jag tyckte att det gick lite trögt att komma in i boken, men det kan ju ha varit för att jag började läsa den under en resa. Har svårare att koncentrera mig då. Så småningom blev den bättre och det var rätt spännande att läsa om Sophias och Jans alla lögner. Skulle deras planer lyckas eller inte? Jag har läst mycker bra omdömen om den här boken och jag instämmer väl inte helt, men den är värd att läsa i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar