lördag 22 maj 2004

Der Struwwelpeter


Der Struwwelpeter
av Dr. Heinrich Hoffmann

Jag försöker läsa nåt på tyska varje månad, men den här månaden kände jag inte för nåt som tar lång tid att ta sig igenom. Så det blev en klassiker från 1800-talet... :) Men den var väldigt kort och ganska lättläst. Visserligen var det massor av ord som jag inte kunde, men de gick oftast att gissa sig till. (Annars hoppar jag bara över dem. Använder inte ordbok när jag läser.)

Den här boken består av en rad verser om barn (oftast barn i alla fall) som uppför sig illa på nåt sätt och på grund av detta råkar de ut för nåt hemskt. En flicka brinner t. ex. upp när hon (trots att föräldrarna förbjudit det) leker med eld. En tumsugande pojke får tummarna avklippta. En annan pojke vägrar äta sin soppa och dör efter fem dagar. Om jag har förstått det hela rätt är det här den första (eller en av de första?) barnbok som skrevs för att vara underhållande och inte moraliserande. Undrar hur de tidigare, moraliserande, barnböckerna såg ut i så fall.

Här kan man läsa hela boken på tyska och engelska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar