söndag 9 maj 2004

Ansichten eines Clowns


Ansichten eines Clowns
av Heinrich Böll

Jag tror att jag tar ungefär tre gånger så lång tid på mig att läsa på tyska än på andra språk och alla ord förstår jag inte, men jag kan ta mig igenom en bok i alla fall. :) Den här boken tyckte jag var bra.

Berättelsen är i jag-form, och berättaren är Hans Schnier, en clown som nyligen blivit lämnad av sin flickvän (Marie) och som nu inte längre lyckas med sina föreställningar, vilket leder till att han inte får betalt och inte heller får några nya uppdrag. Nu ringer han runt till bekanta som han tror kan hjälpa honom med pengar. Han kommer från en förmögen familj, men har brutit med sina föräldrar. Han tycker inte om deras värderingar och de är inte glada över hans yrkesval. Mellan telefonsamtalen får man ta del av hans minnen av uppväxten och tiden med Marie.

Boken heter "En clowns åsikter" på svenska. (Vet inte vad den kan tänkas heta på norska. Sökte i ett par internetbokhandlar utan resultat.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar