fredag 7 maj 2004

Sailor Moon StarS


Sailor Moon StarS
av Naoko Takeuchi

Min syster vill väl ha tillbaka sina böcker snart, så det är bäst jag läser dem. :) Det finns 18 seriealbum om Sailor Moon - först 11 som bara heter "Sailor Moon", sen 4 "Sailor Moon SuperS" och till sist de här 3 som kallas "Sailor Moon StarS". Här dyker det upp en massa nya sailorhjältinnor och det drar ihop sig till en slutgiltig kamp. (Hjältinnor kanske är fel ord, många av dem är ju onda motståndare till Sailor Moon. De kallas "senshi" i serien, och det betyder nog "krigare" eller nåt sånt har jag för mig. Men i TV-serien har de översatt det med sailorhjältinnor. En del av TV-serien är dubbad till svenska, men seriealbumen som TV-serien bygger har inte översatts.)

Min syster tycker att det här är jättebra och kan läsa om seriealbumen hur många gånger som helst. Alltså utgår jag ifrån att hon inte har några problem med att förstå handlingen. Det har däremot jag. Det är nåt med berättartekniken som gör att jag inte riktigt hänger med. Jag har särskilda problem med actionscenerna, resten tycker jag bättre om. Jag får väl lita på min syster när hon säger att Sailor Moon är bra. Men jag kommer nog inte att läsa dem igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar