onsdag 7 april 2004

Trylleglasset


Trylleglasset
av Torborg Nedreaas

Den här hörde jag talas om genom Leas bokhylla. En rätt kul grej är att det är möjligt att jag har läst samma exemplar av boken som hon. Hon brukar visst låna på Stadsbiblioteket i Göteborg och det var där jag lånade den här boken. :)

Det verkar råda lite delade meningar om det här är en roman eller en novellsamling. Det är mest som en roman som är uppbyggd av noveller. De hänger ihop genom att de handlar om samma personer och har lite överlappande handling. Mest handlar det om en liten flicka vid namn Herdis, men många kapitel/noveller handlar om andra barn eller vuxna i hennes omgivning. Mot slutet hänger det mesta ihop, men just händelserna mot slutet tyckte jag inte var så bra. Lite för sensationslystna eller vad man ska säga. Tyckte mest om de vardagliga episoderna. Hela boken har en ganska ledsam stämning. De vuxna förstår inte barnen och barnen är inte snälla mot varandra. Herdis är en av de som har svårast att få vara med de andra barnen och leka. Trylleglasset är ett glasprisma som Herdis brukar titta igenom och som gör världen vacker.

Det finns två böcker till om Herdis, "Musikk fra en blå brønn" och "Ved neste nymåne". Kanske jag läser dem också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar